Du kommer att greja detta
Det är synd att det ofta blir en monolog här numera.
Jag lovar dig, du vill vara där jag befinner mig nu snart 3 år senare. Numera är jag i stort sett likgiltig mot snus, de enda gångerna snus gör sig påmint är tro det eller ej i mina drömmar. Det är aldrig någon romantik eller längtan, oftast vaknar jag bara upp och förstår jag inte är en snusare längre.
En månad till så fyller jag tre år, ett av de bästa besluten man gör under sin livstid.
Tack, jag tror också det kommer gå bra det här. Men visst är det så att man längtar till att det blir ännu lättare.
Ja, det är tråkigt när det är låg aktivitet på forumet. Man får och kan ge mer hjälp när det är flera slutare samtidigt.
Gäller att hålla tankarna i styr i sommar och inte tro att man kan ta 1.
Strul med löpningen nu i några dagar… känns aldrig fräsch i benen även fast jag vilar.
Motivationen börjar dala då det inte känns kul när det inte flyter på.
Snart semester och jag vet att jag kommer klara av att njuta av den utan snus. Jag har köpt nya löparskor och hoppas detta är lösningen på problemen med löpningen. Det tror jag dock inte helt utan jag måste nog vila mer emellan turerna också.
3 dagar kvar till semester. Värmen har gjort att jag inte sprungit på ett tag vilket kanske är bra då även den tvingar mig att vila benen.
Jag tror att det är bra att vara extra vaksam under semestern då det mesta som sticker ut från ordinarie rutiner kan påverka åt det ena eller andra hållet när man är nybliven slutasnusare… =)
Bortrest i en stuga och nyss ätit och dricker öl.
Jag kan inte förneka att suget ligger på nu och hindrar mig från att njuta. Effekten av ett lugn saknas. Usch… ska svepa det sista av ölen och gå och göra någon aktivitet istället. Att vilja sitta still och snusa är faktiskt inte en riktig aktivitet utan någon påhittad dum sysselsättning.
Hjärnan vill spela dig ett spratt. Nikotin är ett dumt påhitt för att känna oss normala. Normal var vi före vi började och normal skall vi och kan bli utan snuset. Kämpa på och låt dig inte luras av romantisering!
Tack lufttork! Nu har har jag haft/har en tuff period sen dag 145 som inte givit upp riktigt ännu. Kämpar emot. Jag vet att det kommer bli lättare snart. Tack för peppen!
Grattis Fisk!
Du vet det här med att sluta, är ett livsprojekt som varar hela livet.
Oavsett hur länge man har varit fri, så fortsätter det.
Jag har suttit i det här fängelset i 45 år, och tänkt att de sista 15-20 åren eller mer ska bli fria från nikotin
och snus. Du skriver “Att vilja sitta och snusa är ingen aktivitet, utan en dum påhittad sysselsättning” =stämmer och är den bästa mening jag läst hittills.
Vet dock inte var jag börjar skriva min egen story, så jag gör inlägget här.
Hej Inkognito! Ja, det är ett projekt som ska fortgå livet ut. Det gäller att komma ihåg varför man tagit sitt beslut och att inte bli lurad av sig själv att börja igen. Ett tips i början är skippa sådant som kan vara kopplat till snuset. Jag skippade till exempel kaffe till dag 80. Lycka till!
Semestern är slut och nu börjar vardagen igen. För mig är det bra att få tillbaka lite struktur.
Suget har varit mer påtagligt under semestern vilket inte är så konstigt när man har mer fritid, äter gott och dricker öl oftare. Det har inte på något sätt varit nära att jag fått ett återfall.
Lärdom: Det gäller att inte se det som ett allt för stort bakslag när suget kommer tillbaka istället för att hela tiden försvinna mer och mer. Saker går fram och tillbaka men mestadels framåt.
Nästa semester (nästa sommar) kommer gå ännu lättare då man mentalt är bättre förberedd, samt att man har samlat fler nikotinfria dagar.
Att få struktur utan ledighet, är bättre men kan också innebära mer stress (men blir man inte stressad av semester också?)jag fungerar i alla fall så, att ju mer ledig tid jag har desto mer stress och tankar, man vet inte vad man ska sortera dom.
Jag har den strategin att jag bryr mig inte om vad andra tycker - det är mitt liv- mig själv som just nu är viktigast!
En fördel som jag också ser mitt i allt, är att jag är singel - på gott och ont kanske, men mest på gott.
Kämpa, ge upp om du förstår hur jag menar?
Tack! Det finns ljusa dagar i helvetet också. Tråkigt bara att den här sidan verkar vara lågaktiv. Är den inte till för att hjälpa och stötta varandra?