Jag påbörjade en två-veckors kur som ska minska magsyran i magen. Jag har problem med sura uppstötningar och halsbränna. Alkohol och stark mat gör att magsyra lever livet. Jag har dock läst om fler som haft det problemet så hoppas det går över snart!
Annars har jag även fått problem höften. Antagligen en inflammation i någon muskel i höften. Höftkammen tror jag det är. Jag har fått massera höften med voltaren i några dagar och simma istället för promenader och löpning. Hoppas det ger efter snart.
Än så länge har jag inte kommit in i någon superdepp.
Fokuset är inte tillbaka det heller än. Attention span på 10 minuter ungefär. Svårt att göra skolarbete då!
Hjälper väldigt mkt att läsa andras dagböcker här inne när suget attackerar. Verkar som att det bara blir svårare och svårare att sluta. Antar att vanan bara blir starkare och starkare och att hjärnan har anpassats så efter nikotin. Känner ju att det är väldigt jobbigt även för mig. Bästa tillfället att sluta om man fortfarande snusar är idag.
Jag krigar på, blir 3 veckor nikotinfri och 2 månader snusfri på samma dag, vilket är snart!
3 veckor nikotinfri och 2 månader snusfri idag.
Suget är såklart ganska malande fortfarande och min koncentrationsförmåga är sjukt dålig. Jag märker när jag läser tidigare inlägg jag skrivit att det finns vissa osammanhängande meningar, och det beror ju på att jag inte kan koncentrera mig.
Jag har funderat på detta med koncentration senaste dagarna. När man tar en snus får man en dopamindusch vilket leder till att man får lite extra fokus ett tag. När man slutar snusa, behöver man då få detta extra fokus på andra sätt då? exempelvis endorfinkickar från träning. Eller hur får man det där extra fokuset då?
Antagligen har snustrollet en inverkan på det jag nyss skrev. Att “man har bättre fokus med snus”… Men jag har sökt lite på forumet och det verkar finnas folk som känner samma dåliga fokus långt efter ett snusstopp.
Överlag mår jag rätt bra, jag klarar av att hantera suget när det kommer. Suget är oftast inte lika stort som de första 10 dagarna och kommer inte lika ofta. Jag har simmat en del senaste veckan pga ont i höften, vilket hjälper mot suget. Har väl varit lite mer lättirriterad ett tag men kan ändå kontrollera humöret. Antar att detta är lite lugnet före stormen.
Jo, det är tyvärr nog rätt så bevisat detta med bättre fokus av nikotin, det är det enda jag kan sakna: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25655889
Som jag uppfattat det så kommer de positiva effekterna redan vid väldigt små doser (typ max 2-3 små portionsprillor per dag), som är omöjliga att hålla sig på pga beroendeeffekten, så man överdoserar hela tiden istället (vilket även dödar de positiva effekterna).
Så är det är ju lite fusk, för nog fan klarar man av att få fokus på naturlig väg också. Som nikotinist är man nog bortskämd och glömmer bort hur “man gör”, man kan ju få fram den nödvändiga mentala “kicken” ändå t.ex. när man tycker någonting är intressant. Jag var tidvis riktigt seg första 2-3 månaderna, men märkte samtidigt även att jag kunde få saker gjorda fastän det kändes som man var i total dimma. Märker fortfarande att man skulle vilja ta en snus när man behöver fokusera på någon TRÅKIG arbetsuppgift, då det är svårt att få den naturliga kicken, och det gör sig extra påmint nu när jag slutar med låtsassnuset också - har det lite småkämpigt nu faktiskt. Men ingen har väl sagt att det ska vara lätt att sluta, man kan ju inte bara få fördelarna, no free lunch hehe
Vet du jag tror man blir en latar människa med snus. Man är van att hijacka hjärnan på ett sätt som gör det jobbigt att göra saker ordentligt. Märker också av det där med uppmärksamhet och fokus, särskilt i bilkörningen. Var vass som en haj förut och kunde prata i telefon, snusa, köra och fippla med mobilen samtidigt. Nu kan jag knappt prata och köra samtidigt.
Känner också det där när det gäller nån tråkig uppgift! Eftersom hela mitt jobb består av enbart tråkiga uppgifter så är det extra enerverande att sitta där nu och bara lida. Förut led jag men det var uthärdligt på nåt vis.
Just att man lärt sig tjuvkoppla sympatiska och parasympatiska nervsystemet genom att mixtra med nevrotransmittorer gör ju att man vet att det finns en “quick fix” att få upp farten.
Vad centralstimulerande droger egentligen gör är att låna tid från slutet av ens liv. En amfetaminpundare kan vara hyperaktiv en hel natt och skruva sönder en stulen Volvo 940 i molekyler och tycka att den är superproduktiv. Att sen alla delar ligger på marken dagen efter och att det knappast kommer att infinna sig motivation att sätta ihop den igen, är en annan femma… Det enda som uppnås är att man sliter ut kroppen i förtid och det är därför amfetaminer så snabbt ser gamla ut och dör i förtid.
Att jämföra snusare med kokainister och amfetaminister är nog lite hårddraget för de flesta, men även om det finns gradskillnader så är mönstret av missbruk detsamma. Man vill ha speed.
Vad som är riktigt skrämmande är att nästan alla narkomaner varit nikotinister först och fortsätter att vara det under sin missbrukarkarriär. Att de sen går vidare med alkohol, heroin och nervtabletter för att landa efter speedandet, gör det ännu mer läskigt. Tjuvkopplandet och reglerandet av hjärnan för att komma upp, och sen komma ner igen blir till ett heltidsjobb…
Självklart kommer farmakognosiska forskare som Birgitta Hahn alltid att argumentera för och visa på forskningsresultat på råttor som “stöder” deras argumentation om de goda effekterna av droger från växtriket. I slutändan kommer de ju att tjäna grova pengar på de piller som kommer som ett resultat av deras forskning.
Vad man lätt missar är att växter inte gillar att bli uppätna och därför har evolverat supstanser som fungerar som försvar mot växtätare. Genom att förgifta växtpredatorn sä att den dör eller blir avskräckt att äta av växten, så överlever den och deras egenskaper och förmåga att producera försvarsgift gentemot betande djur består. Djur är smarta nog att lära av sina erfarenheter efter att ha blivit mysko av att äta en viss växt och håller sig undan från växten i fortsättningen. Vi arma stackare här kanske är exempel på att det naturliga urvalet faktiskt fungerar. Man blir sjuk och dör av droger och de som inte fattar det blir sjuka och dör…
Jag har kollat upp lite forskning kring fokus och nikotin under helgen. Och det verkar vara Britta Hahn som är upphovskvinnan till de många forskningsresultat. Det jag tänkte på när jag skummade lite rapporter var om hon själv använder nikotin eftersom hon lyfter fram de positiva så mkt utan att trycka lika mycket på beroendebiten som ju också borde vara intressant i en sån rapport. Men det verkar ju tyvärr sant att nikotin har en quickfix-effekt på koncentrationsförmågan.
Men jag har tänkt lite i samma banor som er. Att man vill fan inte underhålla ett beroende och droga ner sig. Kanske överdrivet att säga droga ner sig, men snusa blir som en aktivitet och man kan byta ut vanliga aktiviteter för att njuta av en extra stor snus. Och de allra flesta snusarna är bara för att fylla läppen. Jag tror också att nikotinmissbruk gör en till en latare människa som påverkar andra delar av livet på ett negativt sätt.
Jag har också dragit liknelser till tyngre droger, amfetaminpundare och heroinister mår säkert toppen av sina rus. Men det påverkar resten av livet negativt. De har ett beroende att underhålla och tröttar ur kropp och knopp. Nikotin är ju också bevisat väldigt beroendeframkallande men studier på just snus har det ju inte gjorts så mycket. Så det finns ju inte så mycket bevis för de negativa effekter. Men jag tror som jag sett att du varit inne på @cumulusnimbus att det säkert finns massa negativa effekter men det är inte så utforskat eftersom det är typ bara skandinaver som snusar.
Jag känner mig helt efterbliven nu och kan hålla koncentrationen uppe under väldigt kort tid. Jag kanske får börja med adderall, även kallad the study drug I usa tar vissa studenter adhd medicin för att lyckas bättre i sina studier. Har de senaste åren själv funderat på om jag har adhd eller add. Kanske har nikotin varit som ett filter där under åren
Men det blir bättre! Jag ser fram emot runt dag 40, då hoppas jag att jag fått tillbaka lite av fokuset.
Senaste dagarna har snussuget varit ganska kraftigt. Igår natt sov jag ganska dåligt och behöver prestera kommande dagar för att klara examensjobbet. Natten till idag sov jag bra, runt 8 timmar. Men jag har ändå varit trött, och jag har behövt ha fokus. Jag vet inte om tröttheten även kan bero på något annat. Är ju allergisk mot pollen och det börjar ju bli säsong för det med.
Men det har blivit en hel del kaffe senaste dagarna. Mer än jag drack när jag snusade. Kanske 5-6 koppar både igår och idag. Och som cumulusnimbus skriver så kan kaffe säkert vara som att spruta tändvätska på glöden.
Överlag så brukar jag klara abstinensen ganska bra. Oftast kommer det ett sug på kvällen och jag kan ofta parera det suget om jag sprungit/power walkat under dagen och sedan äter morötter. Morötterna har funkat väldigt väldigt bra på kvällarna för mig. Igår kväll var suget lite extra intensivt och även fast jag sprungit intervaller och åt morötter/kiwi på kvällen så höll det i sig.
Jaja, jag ska klara det här, men längtar tills jag inte är loco i huvudet
Ja det är ju jävligt konstigt att det ska komma som i vågor tillbaka under flera dagar med suget? Att det inte liksom mattas av mer och mer…jävligt mysko. Men det har väl mycket med hur man förknippar snus, till slut så förknippar man ju allt med snus för man snusade kring alla aktiviteter man gjorde i livet. Köra bil långt, japp! Efter maten, japp! Framför Tvn, japp! ja and it goes on…vilket sjukt beteende egentligen.
Det är bara bita ihop och hålla ut Vagge! Det ger sig!
Ja det är lite skumt, tredje veckan var ganska okej för mig. Jag hade ju såklart snussug och rastlöshetskänslor osv men senaste dagarna har det varit mer intensivt.
Ja det är verkligen så. Då jag verkligen saknar snus är när jag är trött. Den där sega tröttheten t.ex. när man är bakis eller sovit dåligt. Ta en snus för att pigga upp en.
Just nu håller jag väl på att gå in i den där omtalade perioden när avvecklandet av nikotinreceptorer är som mest intensiv. Kanske därför jag känt mig som ett efterblivet ufo senaste dagarna
1 månad idag! Ett delmål är uppnått. Denna månad har gått ganska segt och förmodligen den värsta i den här kampen, så det är skönt att den är gjord. Känner fortfarande att suget är ganska intensivt till och från men inte som i början.
Natten till idag sov jag drygt 10 timmar! Har varit knockad av pollen idag. Riktigt mycket björkpollen här, varenda träd blommar. Trötthet = sug av snus vanligtvis, men idag har det inte varit så intensivt. Kanske för att jag känner mig så sliten av pollen att jag nästan känner mig sjuk. Jag tar allerginässpray så får hoppas den verkar snart. Allergitabletter blir jag ännu tröttare av än själva pollen.
Nu väntas påbörjas den omtalade dag 30-40 då dopaminnivåerna når rock bottom hos många. Humöret har ju varit lite svängigt senaste månaden och jag känner att jag har ganska kort stubin.
Blev så jävla förbannad på ett möte med våran handledare vi har i vårt examensarbete. Tyckte att han va som en dement gammal gubbe som bara rabblade på om samma sak 100 gånger om. Tyckte att han slösade vår tid nu när vi har ganska mycket att göra. Han bara pratar och pratar och säger exakt samma sak hela tiden. Sa inget på mötet men efter mötet va jag tvungen att gå en liten promenad och handla en snickers haha. Så hade jag inte reagerat om jag var lite mer stabil i humöret.
Senaste veckan har gått lite upp och ner. För tre veckor påbörjade jag en kur mot sura uppstötningar som var två veckor lång. Efter jag avslutade den förra veckan så kom de sura uppstötningarna tillbaka med full kraft! Dock har de varit lite bättre de senaste dagarna.
Även pollen har slagit till med full kraft sedan förra helgen. Så jag är riktigt seg av den och allergitabletter blir jag zombie av så det är antingen rinnsnuva eller zombiemode jag har att välja mellan. Jag har även sår på flera ställen i munnen som är lite irriterande.
Allt detta tillsammans blir ju lite av ett test eftersom de skapar irratation alltihop. Men jag håller mig från snuset. Senast jag fick ett riktigt sug var igår kväll när jag satt på en uteservering och tog en öl och en hamburgare. Efter burgaren var uppäten kom suget. Men det gick över på 5-10 minuter. Så suget blir mindre och mindre! Det är skönt för motivationen
Trevlig helg alla slutare! Försök njuta av de härliga vädret
Du jag vågar inte ens tänka tanken på alkohol just nu…Då har jag alltid trillat dit tidigare. Fan Är det nu det kommer bli extra job igt? Mellan dag 30-40??? Slog till med full kraft idag!
Tack för peppen rainbowdash! Jag har klarat av att dricka alkohol, men får ta det lugnt eftersom det är så starkt kopplat med nikotin.
Jag har haft lite sämre humör från vecka 4 fram tills nu. Förra veckan så tyckte en kompis att jag startade konflikter i allt, haha. Vanligtvis är jag väldigt konflikträdd. Men nu tjafsar jag om allt.
Jag är allmänt förbannad på min pollenallergi som sänker mig. Men antagligen har de att göra med dopaminet som nästan alla verkar uppleva. Men jag skulle ändå säga att dag 30-40 gått ganska bra. Har ju belönat mig med träning och mat ganska mycket men nu när jag är sänkt av pollen kan jag inte träna. Vilket ökar frustrationen.
Hm ja det är satan med pollen! Såg att det fanns nån spray som man kunde spraya i näsan som bildade en hinna på nåt vis…Men det kanske är mer besvär än så du har?
Själv rinner det bara snor för en själv när jag är ute och går…Så det är rätt lindrigt iaf.
Tack
Jag hade delvis det problemet men jag fick en sån nässpray utskriven i måndags och de hjälpte ganska mkt mot nysningar och rinnsnuvan. Men är helt sjukt trött. Så jag vet inte om det är snuset eller allergin som gör mig irriterad nu. Kanske är en kombination av båda. Ska försöka tjata till mig en allergivaccinering mot pollen och gräs.
I övrigt tycker jag att jag har hyfsat kontroll över suget. Sockersug har ökat dock, erbjuds jag något med socker så hugger jag det direkt.
Ja det där jävla sockret. En annan form av troll det. Ja det känns ju som att tröttheten pga snus bör vara över? Tyckte mest att jag blev trött från början av slutandet. Det är hemskt att bli påverkad på det där viset! Är det inte det ena är det faan det andra!
Sockersuget måste jag passa mig för nu känner jag. I söndags sänkte jag en förpackning ben&jerrys på kvällen. 30 min tog det sen var den borta haha. Jag hade varit ute och sprungit 17km på dagen eftersom jag ska springa gbgvarvet på lördag. På kvällen kände jag av rastlösheten som fortfarande är jobbig. Tomhet och rastlöshet.
Igår var jag på kalas och kunde hugga in på allt möjligt socker. Även fast jag varit medveten om att jag måste vara lugn med sockret har det nog blivit en ny fix litegrann.
Senaste veckan har börjat känna att nikotinsuget börjat avta mer och mer. I lördags var jag riktigt irriterad och lite nere. Men det berodde mycket på att jag inte kunnat löpa på en vecka ungefär pga pollen. Så på lördagkvällen var jag ute och tog en öl med en kompis och då högg suget till. Vi satt på en uteservering och hade det gött. Men suget var inte alls lika intensivt som i början av nikotinstoppet. Inte någon abstinenskänsla. Kunde hantera tanken.
Jag antar att det kommer gå ganska mycket upp och ner fram till runt dag 100 så jag ska kämpa på. Behöver inte kämpa riktigt lika mkt med nikotinsuget längre, men jag känner fortfarande av ett sug ibland.
När man slutar med nikotin är det ju inte bara själva suget som är jobbigt, det drar ju med sig en kaskad av andra sega uppstötningar.
De jobbigaste har varit sura uppstötningar, dåligt fokus och konstant hungrig. Sura uppstötningarna försvann några dagar efter att jag avslutade magsyra-kuren jag skrivit om. Fokuset har blivit bättre men jag känner mig fortfarande halvt efterbliven. Den konstanta hungern är också borta. Jag blir hungrigare än när jag snusade men så kmr det väl alltid vara eftersom snus höjer blodsockret och tar bort hungerkänslor.