Ja fyfan dom slinker ner fort. Har ätit glass nästan varje dag de senaste 4-5 dagarna. Bytt beroende kan man nog lugnt säga. Många vänner äter mycket glass dom med så socker är en mer utbredd masterdrog. Bättre än snus iaf men fortfarande inte bra.
Yes riktigt skönt med 2 mån snart! Det kan gå långa perioder jag inte tänker på snus men några gånger per dag så kommer det ett sug. Uteservering, öl och snus/cigg är fortf något som hjärnan suktar efter. Det är konstigt eftersom jag är så fast beslutsam med att det är så himla ovärt att snusa. Och cigg är ju ännu värre egentligen. Det luktar och man känner hur ansträngda lungorna blir. Kampen är inte lika intensiv längre iaf! men suget ligger där och gror.
I lördags hade jag 3 månader snusfri och om 6 dagar har jag 2 månader nikotinfri. Jag började ju räkna från och med att jag slutade med nikotinplåster eftersom det kändes som alla processer i kroppen startar när nikotinet ryker
Super jobbat!!! jag räknar dina dagar här på räknaren men ja ännu bättre med 3 månader snusfri, då har du inte utövat vanan så att säga på länge!! Trevlig helg
Gött kämpat! Glassen är ett helvete. Allt gick bra för mig tills vi fick en mjukglassmaskin till kontoret dag 50…
Har stabiliserat rätt bra nu på både socker och nikotinhållet efter ungefär hundra dagar. Du är snart där!
Tack så mycket @rainbowdash
haha @Dostovei mjukglassmaskin på jobbet låter verkligen som highway to sockerberoende! Tack! Fick du bättre koll på nikotinsuget efter du fick koll på sockret?
Två månader nikotinfri idag! härligt
Jag har inte kommit i mål än så garden är fortfarande uppe. Känner sug mer sällan nu men på kvällarna känner jag fortfarande att något saknas. En tomhet och rastlöshet som fortfarande sitter i. Sockersuget har tagit över lite som jag skrivit tidigare.
Fokuset som jag pratat en del om i tråden har också förbättrats. Men när jag är trött så har jag extremt kort attention span. 7 timmars sömn är till exempel för lite för mig. Vilket gör att koncentration dagen efter blir dålig. Mkt pauser blir det då.
Ca 40 dagar kvar till den magiska gränsen, får se hur det känns då! Dessa 40 dagar kommer ju gå betydligt snabbare än de 40 dagar som jag precis passerat, vilket är skönt!
Du har definitivt det värsta bakom dig nu. Bli inte lamslagen iaf om det kommer sämre dagar ännu. Så långt in i resan vet man redan att efter regn kommer solsken.
Du kommer att fixa detta, jag vet det.
Har du läst sockerbomben av Bitten Jonsson? Där skriver hon om sjukdomen “beroende” och att socker ofta är grunden sen kan man halka in i annat eftersom. Så var det nog för mig…men ja intressant att läsa om.belöningssystemet och hur vi människor är funtade…
Tack @mumintrollet! Jag har läst mkt här på forumet och märkt att många kämpar länge. Men runt dag 100 verkar vara någon magisk gräns. Jag har haft en superstressig vecka där jag jobbat med det sista på examensarbetet fram till 18-19 på kvällarna.
Min kropp vill ha nåt att klippa av stresspåslaget och suget efter nikotin ökar. Men jag klarar mig fint även fast det är segt. Är ju ingenting mot första månaden.
rainbowdash, nej jag har inte läst den men det lät verkligen intressant! Jag tror ju också att socker är masterdrogen i ens liv från att man är väldigt ung. Jag vet att jag är en beroendeperson och undrar om det går att nollställa sig helt? Socker och nikotin går ju nollställa men ökar något annat då? Beroende av rörelse är ju inte ett dåligt beroende. Det är ju människan egentligen ändå. Ska kolla upp den boken måste läsa någonting om belöningssystemet.
Läser Hjärnstark av Anders Hansen nu, väldigt intressant den med! Handlar om motion och hur mkt bättre hjärnan och kroppen mår av det. Förbättrar i princip allt i kroppen.
Åh hjärnstark ska jag också läsa! Jag har ju alltid känt mig som en hycklande jubelidiot förut när jag slukat alla böcker om hälsa, kost, hormoner, etc men har själv haft ett pågående nikotinberoende och inte kunnat gjort som jag velat. Varken med mat eller socker.
Läskigaste nu är kanske hur de nya sockerarterna påverkar oss, om de gör oss alla till slavar under beroende ? Eller vilka effekter det har…
Väldigt intressant alltihopa när man börjar fördjupa sig i hur saker tillverkas och att vi alla är potentiella offer för industrin och att pengar går före hälsa. Skrämmande!
tack vante ante, jag försöker vara konsekvent i det här, inte låta känslorna styra mina val. Ibland låter jag känslorna styra när kroppen skriker efter belöning. Då blir det något i sockerväg oftast.
Senaste dagarna har det lagt sig något grått täcke över huvudet. Jag vet inte var detta kommer ifrån, men när jag blir lite deppig så blir jag samtidigt irriterad. Jag har egentligen bara saker att glädjas över just nu. Examen och en ledig sommar t. ex.
Som tur är har jag läst en hel del på det är forumet under min resa, så jag vet ju att många får dippar 2 månader efter man slutat.
rainbowdash, har inte så läst på så mycket om socker. Men helt klart läskigt att detta med socker och e-ämnen etc. Undviker halvfabrikat för att få mer kontroll över vad jag äter.
Den jobbiga känslan höll i sig ganska länge men det är bättre nu dock. Vet inte om det var en backlash av några stressiga veckor eller vad det var. Hur som helst är jag fortfarande nikotinfri men suget, rastlösheten och tomheten ökade en hel del under dessa dagar.
Nu ska jag ut och resa i europa i ca 2 månader så kommer inte ha tillgång till snus. Men får passa mig för all annan nikotin och ta det lugnt med socker och alkohol. Kommer fortsätta att gå in här och skriva. Har ju 22 dagar kvar till det stora målet!
Hoppas att rastlösheten och tomheten lägger sig snart, det kan vara extremt frustrerande på kvällen när man känner att det spritter i benen och man bara måste ha något att döva rastlösheten med.
Starkt jobbat, nu kommer det att bli en enda lång fade out fas på dig. Jag själv upplevde det enklare att befinna mig i nya miljöer i jämförelse med hemma. Hjärnan får massvis med annat att tänka på och bearbeta vilket gör att snuset inte var i fokus på samma sätt som hemma i vardagen.
Som du säger Mumintrollet har jag haft mycket annat att tänka på än nikotin. Reser själv och träffar väldigt mycket folk på hostels så har många nya intryck att smälta.
En sak som jag stör mig lite på är att alla röker överallt. Det är typ omöjligt att inte vara passiv rökare på vissa uteserveringar. Hittills har jag inte haft sug att ta nån cigg men är lite orolig för att de håller nikotindjävulen vid liv. Försöker dock förflytta mig när jag ser rök kommande mot mig.
Sitter just nu på en servering och tar en kaffe. På 20 min har killen bredvid mig sugit i sig 3 cigg! Får nog röra på mig.
Sockret går väl helt okej det med men har inte nolltolerans. Tuggummi tuggar jag fortfarande mycket
Ååååh 7 dagar kvar för dig!!! Fan vad tiden tänd gått! Minns att de första veckorna var henmakt sega och gick in här flera gångwr om dan bara för att se svart på vitt hur många dagar man varit fri. Låter härligt att du är ute i europa och upplever saker. Vips har det snart gått ett halvår
Tack rainbowdash och grattis själv! Riktigt skönt att uppnå det stora målet och slippa det där jobbiga suget/tomheten/rastlösheten man kände i början. Har i alla fall inte känt av det nu när jag varit ute och rest och hoppas jag slipper det när jag kommer hem. Kan fortfarande känna ett visst sug ibland men det är inte alls lika intensivt och jobbigt som i början.
Om summan av lasterna är konstant så har min last blivit socker istället. Var i Italien i 2,5 vecka ungefär och där äter dom ju i princip socker till frukost. Och vitt bröd till allt. Hur går sockret för dig rainbowdash?