Har bestämt mig för att sluta snusa. Har snusat i åtta år och även rökt lite då och då, framförallt när jag druckit alkohol. Har varit nikotinfri sedan måndagen den 15 augusti, alltså inne på min fjärde dag nu. När jag snusade som värst gjorde jag av med 1 och 1/2 dosa per dag,och nu på slutet rökte jag också samtidigt. Vilket är helt sjukt.
Det är inte första gången jag slutat, men den sista. Jag kör på cold turkey, alltså inga plåster, tuggummi osv.
Tänkte summera mina första dagar så att jag kan gå tillbaka sen och minnas hur det var när jag får för mig att börja igen.
Dag 1
Helt klart jobbigast. Svårt att koncentrera mig och sitta still. Lite lätt huvudvärk. Hade inte bestämt mig till hundra att verkligen sluta, ville bryta konstant. Men jag höll mig
Dag 2.
När jag klarat mig i över 24h bestämde jag mig för att fortsätta. Det gjorde mig motiverad och det kändes lite lättare, tog ut mig på fotbollsplan, vilket hjälpte.
Dag 3.
Träffade en kompis som röker, var väldigt frestande att be om en cigg, men det gjorde jag inte. Min största seger hittills! Tog ut mig åter igen på fotbollsplan, kändes bra annars. Vaknade senare på natten och hade abstinens, kliade i kroppen. Men det passerade efter några timmar och jag kunde somna om. Var nikotinfri i över 72 timmar, vilket betyder att all nikotin är ute ur kroppen, stor framgång.
Dag 4.
Gått väldigt bra hela dagen, fick nått mindre anfall på kvällen. Gick ut och tog en promenad, gick typ över, inte riktigt men ändå bättre. Nu är det bara fortsätta kriga. Nästa mål är att vara nikotinfri en vecka. Allt jag behöver göra är att INTE snusa eller röka. Borde inte vara så svårt.
Hej, Lycka till med det hela, då slutade vi ungefär att sluta samtidigt, spännande, jag hoppas att vi båda lyckas med detta!
Som du beskriver det tycker du det är lättare nu än första dagen/dagarna? Jag tycker tvärtom min abstinens är i full fart och jag blir driven till vansinne, det är inte för att jag ‘behöver snus’ vanan att ha något under läppen är redan borta, det är bara nikotinet som spökar nu
Inne på dag 5, och idag är det fredag. Undermedvetet har jag tänkt att jag måste undvika alkohol de närmaste veckorna då jag blir galet nikotinsugen när jag dricker alkohol, framförallt en ljummen kväll på en uteservering. Sen så ringde en vän till mig som numera bor långt borta och ville ses över en öl. Jag kunde inte tacka nej. Där satt jag mitt emellan två kvinnliga bekanta som rökte som skorstenar och hörde mig själv säga “nej tack jag har slutat”. Det trodde jag aldrig, jag var alltså berusad och tackade nej till nikotin? Helt otroligt, känner mig starkare i kampen än någonsin. Det här var det jag var mest rädd för, men jag klarade det. Nu är det bara fortsätta kriga !
Hej Tricon!
Jag tror jag tyckte första dagen var jobbigast för att jag inte bestämt mig hundra procent för att sluta. Vad jag läst och hört är dag 3-4 jobbigast sen så går det neråt. Efter det kommer man ha abstinens, men man glömmer lät hur lindrig den är i jämförelse med den man hade i början. Så fortsätt kämpa! Kolla på de som snusar och röker, finns ingen njutning bakom. Glöm aldrig att det är ett missbruk och ingen njutning. Tillsammans klarar vi det, lycka till!
Hade lite sug på förmiddagen, annars väldigt lugnt. Var på kräftskiva, tänkte knappt på snus eller cigg under hela kvällen. Så mindre abstinens och framförallt så tänker jag på det mindre och mindre vilket är skönt. Nu siktar jag på en vecka i frihet, ser fram emot det.
Idag har jag haft en del abstinens, men det viktiga är att komma ihåg att den är mycket lindrigare än den som jag hade typ första dagen. För att lindra abstinensen var jag ute och gick rätt långt samt vräkte i mig en kladdkaka. I skrivande stund känns det bra.
Vad jag börjat märka nu när det känns lättare är att motivationen tryter ibland. Jag tänker att jag kanske kan ta en cigg, att jag skulle klara av det. När det blir lite jobbigt tänker jag ibland att jag kanske borde börja röka och sluta någon annan gång i framtiden. Vet inte vad jag ska göra åt dessa tankar dock, det får mig dels att inse vilket sjukt inflytande drogen nikotin har på mig. Jag kommer i vilket fall inte ge efter.
OBS: Förklaring till varför jag skriver om cigg och rökning.
Jag snusade i åtta år, under denna period rökte jag endast när någon kompis bjöd eller liknande. Jag har aldrig känt något sug efter cigaretter under dessa åtta år och väldigt sällan köpt några. Men så slutade jag snusa för två veckor sen och började röka istället, detta för att jag tänkte att det är lättare att sluta röka än snusa. Jag rökte sedan en vecka tills jag la av helt för en vecka sedan. Efter det har jag noll sug efter snus, enbart efter cigg.
Detta betyder även att jag aldrig njutit av att snusa, det enda jag ville åt var nikotinet. Sedan inbillade jag mig på något sjukt sätt att det var gott. Sanning är dock att det var väldigt sällan det var “gott”. Efter åtta år får man inga nickokickar, man trycker i sig den där skiten maniskt dag efter dag. Den ger ju ingenting, väldigt skönt att ha slutat.
Tycker mig även fått bättre luktsinne, ska bli spännande och se om mitt smak och luktsinne förbättras mer.
När fysiska abstinensen släpper kommer den psykiska. Snusmonstret börjar nu sätta in sina försöksattacker. Räkna med att behöva kämpa ett par månader. Och låt bli ALLT nikotin. Du klarar INTE att bara “en cigg” utan att falla dit igen. Nolltolerans är det som fungerar. Tufft men vill du vara en nikotinjunkie eller nikotinfri med bra hälsa? Kämpa på!
Fortfarande nikotinfri, var ute igår med några vänner och det röktes och snusades hej vilt. Fanns ett sug men jag vet att det är nolltolerans som gäller så det är det jag kör på. Satt upp ett mål om att klara 100 dagar. Självklart är planen att aldrig mer gå tillbaka till nikotinet men jag behöver lite delmål för motivationens skull ibland.
Några fördelar som jag märkt sen jag slutade.
-Vitare tänder
-Mer energi
-Mer pengar i plånboken
Såg att du hade snusat länge, själv har jag snusat i 34 år.
Har vart utan Nikotin i 4 dagar…
Bränner o hettar i tår, hals o rygg…
Och har enorma svettningar
Något du känner till o hur länge kan man vänta sig detta ?
Har du frågor till mig skriv gärna i min tråd så vi inte kidnappar Dzans tråd.
Men som svar. Det är ofarligt att sluta med nikotin till skillnad från alkohol där du kan dö av allvarlig abstinens. Första veckan är det vanligt med svettningar, dålig sömn, huvudvärk och befinna sig i dimma. Bränningarna hör nog också ihop med detta men det är ofarligt. Vänta ut det hela, ta en timme i taget om det är jobbigt. Det blir klart bättre med fysiska abstinensen efter en vecka. Det är helt över efter tre veckor. Humöret kan påverkas negativt och man kan bli jobbig för nära och kära. Sen börjar en annan kamp -den psykiska.
Föll dit. En vän till mig var över och glömde en cigg, jag hittade den senare på kvällen. Övertalade mig själv så klart att jag visst kunde ta en cigg. Rökte den lilla rackaren, självklart inte så bra som man fantiserade. Enorm abstinens som följd, men jag höll mig till nästa dag tills på kvällen, då rökte jag ett par. Här hade jag ännu inte givit upp, men sen idag rökte jag igen och köpte sedan en snusdosa. Känns okej ändå, för nu när jag fått smak på livet som nikotinfri så hägrar det ännu mer när man är tillbaks på pissdrogen. Ligger just nu vaken med förhöjd puls såklart. Aja, till alla er som funderar på om ni kanske skulle kunna ta en prilla, kanske bara en liten, GÖR DET INTE. Trots att jag ramla dit så ger jag mig inte, jag tar nya tag på Måndag. På ett sätt känns det bra att jag ramla dit, för att när jag slutar nu på måndag så kommer jag minnas hur ovärt det är att bara “ta en” och sedan falla dit.
Jag själv är ungefär lika långt in som dig och jag är oerhört orolig själv att minsta lilla sak ska få mig att trilla dit. Beklagar verkligen att det hände dig, speciellt när man är över den värsta biten (första veckan) och börjar kunna leva sitt liv utan att tänka på snus varje minut av varje timme…
Det är bra att du tar nya tag nu och inte låter det gå för lång tid, man lär sig så länge man lever, bara blicka framåt och sätta nya mål, du vet du vart riskerna finns! Bara man inte gör samma misstag 2 gånger om!
Jag är tillbaka som lovat, fick slut på cigg och snus igår så tänkte att jag lika gärna kunde sluta då än att köpa nya. Nu har jag tagit beslutet att aldrig någonsin röka eller snusa igen. Det känns lite läskigt och stort, men också väldigt skönt. Man får komma ihåg att ingen som slutat någonsin har ångrat sig.
Varit nikotinfri i c.a 12 timmar. Vaknade mitt i natten och kunde inte somna om, har ganska stark abstinens. Den yttrar sig i rastlöshet mest. Viktigt att inte förstora det mer än vad det är tror jag, det är ingen fysisk smärta tillexempel.
Haft en fruktansvärd abstinens idag, först nu på kvällen som det börjat lätta. Har dock bestämt mig till hundra procent att aldrig hålla på med den där skiten igen så det finns inget tvivel. Det är nog det viktigaste av allt, att verkligen bestämma sig till hundra procent och inte gå in halvhjärtat. För mig är det nog så iallafall.
Klockan 17:00 imorrn är det tre dygn sen jag slutade och där med bör all nikotin vara ute i kroppen. Det ser jag fram emot!
Annars tuggar jag alldeles för mycket tuggummi, men det gör inget.
Vill önska dig lycka till…
Vi har i stort sett slutat samtidigt, så jag skulle vilja fråga dig om några symptom…
Vet ej hur länge du snusat, men själv har jag snusat i 34 år.
Jag fick problem med (ISKALLA) händer o fötter…
Övergick sedan till enorm hetta i händer, fötter o även uppe på huvudet.
Även ont under fötterna under promenad.
Har även haft sammandragningar i benen, skitäckligt… och omöjligt att sova på.
Sämre potens o otroliga problem med puls o blodtryck…
För att inte prata om tandköttet !!!
…
Jaja har nu vart snusfri i 12 dagar…
Och puls + blodtryck blev genast bra… behöver inte ta medicin något mera.
Tandköttet fantastiskt bra…
Blodcirkulationen mycket mycket bättre i händerna…
Har fätt världens förstoppning med uppblåst mage…
Och bränner som tusan i tårna o halsen…
…
Skulle vart intressant att höra vad du har fått för symptom av snusning o av atts luta framöver…
Läste nu tidigare inlägg från dig…
Och såg en väldigt intressant sak !!!
Som sagt jag snusade i 34 år…
Och trappade ner med cigg eftersom jag aldrig gillat cigg…
Det konstiga är att jag har precis som du, sug efter cigg hela tiden… hahahaha
Men jag ha alltid gillat kickar av alla slag…
Slutade med alkohol för snart 4 år sedan…
Och nu när jag trappade ner med cigg, så blev jag väldigt yr varje gång…
Är nog det jag har sug efter… är säkert samma sak för dig
Jag snusade i cirka åtta år.
Jag upplevde flera nackdelar med att snusa.
-Tandköttet fräter sönder och gula tänder
-Dålig blodcirkulation och konstant hög puls
-Alltid en slav till nikotinet, konstant planera när man måste köpa snus och få panik när man upptäcker att dosan håller på att ta slut.
-Kostar massor med pengar. Först nu när jag slutat som jag märker hur mycket pengar som försvann på den där skiten.
Men det som fick mig att sluta var inte alla nackdelar, utan att jag förstod varför jag snusade. Jag hade alltid trott att jag gillade att snusa, att det var en del av vem jag var. Jag var en snusare. Men sen förstod jag att jag inte tyckte det var gott, det är bara ett nikotinmissbruk. Det som var “gott” var när jag lindrade abstinensen som en nikotinist konstant går runt med. Står mer om detta i boken “Äntligen icke rökare” av Alan Carr. Rekommenderar alla att läsa den.
Fördelarna som jag märkt hitills med att sluta är bättre tänder och tandkött, lägre vilopuls, bättre smak-luktsinne och mer pengar i plånboken. Sen har jag lite abstinensbesvär just nu, men det försvinner med tiden!
Att vi båda vill ha cigg har nog med att kroppen bara vill ha nikotin och det var från ciggen den fick det senast, säger rätt mycket om att det bara är ett missbruk.
Tre dagar var mitt första delmål, och nu har all nikotin lämnat kroppen. Tredje dagen brukar också vara den dag då abstinensbesvären är värst, sen går det nedåt. Känner mig faktiskt lite nedstämd till och från, helt övertygad om att detta har med snusstoppet att göra och det stora tomrum efter dopamin som uppstått. Jaja, det är bara rida ut stormen, aldrig att jag kommer gå tillbaka till det där missbruket igen.
Dom första dagarna när abstinensen är som värst är man på helspänn, man parerar alla angrepp med sin vilja. Men när den fysiska abstinensen börjar lätta så slappnar man av, man sänker garden. Det är då den mentala kampen börjar. Man hör historier om folk som “råkade ta en cigg på fyllan” eller “prövade en prilla av arbetskollegan” och det gick bra ändå. Man tänker att man är en av dem, att man också skulle klara en, bara en liten rackare, det är ju allt man vill ha. man vill inte börja igen, men man vill bara ha en. Man glömmer bort varför man slutade från början, tänker att snus är väl inte farligt, mycket bättre än att röka! Sen åker man dit igen och ångrar sig direkt. Men inte den här gången! Den här gången är jag förberedd, och jag vet att en prilla eller en cigg är allt som krävs för att fälla mig. Jag är redo.
Imorse hade jag ganska stark abstinens, kände mig väldigt lättirriterad, lät det inte gå ut över någon dock. Annars har det gått bra, känns bättre än de tre föregående dagarna, även om abstinensen kommer då och då, nu börjar kampen mot nikotindjävulen på riktigt!
Mycket abstinens och kan inte sova, klockan är strax 04:00. Gick in här för att skriva för att när den fysiska abstinensen en dag är borta och jag kanske funderar på om jag ska ta en snus eller cigg, så vill jag kunna gå tillbaka hit och påminna mig själv om hur mycket jag gått igenom för att sluta, och hur mycket jag ville sluta eftersom jag gick igenom allt. BÖRJA ALDRIG IGEN.