Tja!
Detta är nu min 7e dag utan snus, skriver här i hoppet om att både hjälpa och få hjälp.
Kan börja lite från början
Jag har snusat sedan jag var 12-13 år och är snart 30, så nästan 2/3 av mitt liv har gått till detta…
Valde att sluta mest för att jag tycker de känns meningslöst och att det svider i plånboken, men mest för att jag inte längre finner någon som helst mening för att snusa.
Så jag satte ett mål att sluta på en måndag (men dosan höll hela måndagen så det blev förskjutet en dag)
slängde sista prillan 00:00 på måndag natt.
De första 3 dagarna fungerade allt helt ok, dag 4 var katastrof, tuggade tuggummi som en galning i början och den dagen blev det ännu mer men jag tog mig igenom dag 4 och då kommer vi fram till helgen, helt ledig och inget planerat.
Tog en promenad och ser skyltat för kampanj pris hit å dit för billig slask snus, jag blir mer å mer sugen på att gå in å köpa men lyckades hålla mig.
Igår var en helt ok dag, visst det enda jag i stort sett kunde tänka på va snus från då att jag vaknade tills ja la mig men det började släppa lite när ja stoppade upp papper under läppen, har inte tuggat tuggummi sedan i fredags.
Idag vaknade jag och det första jag tänkte var att ja kan ju ändå köpa en kramsnus, det är ju inte samma sak som portion så de borde vara lugnt… Min störda lilla hjärna försöker hitta kryphål överallt och jag letar i stort sett efter anledningar till att börja igen, har hittat många anledningar men än så länge har jag lyckats stänga ute tankarna i en vecka.
Men nu har jag klarat mig i en vecka och fler ska de bli, jag tänker inte låta nikotinet bestämma över mig!
frågan är bara vem som är starkast, jag eller snuset. För som jag känner nu så känns det inte som att jag kommer vinna, hur mycket jag än känner att jag inte vill börja igen…
7e dagen gick relativt smärtfritt efter lunch och framåt, hade inget större sug för snus alls.
Idag däremot är en helt annan femma… Första dagen på jobbet efter helgen, man har ju sina rutiner att plocka upp dosan lite pö om pö, extra jobbigt var det då man tog sitt morgon kaffe. och därefter har kroppen skrikit efter snus.
Jag håller på å klättrar på väggarna!
läste någonstans här att man skulle känna efter lite vart beroendet sitter och så testa sina gränser lite.
Det känns svårt att säga exakt vart beroendet och begäret sitter men en liten del av min själ fattas, känner mig sjukt vilsen idag…
Kämpa på! Det går! Timme för timme!
Vissa dagar är helt jävla fucked up. Och vissa passerar liksom obemärkt förbi. Håll ut så kommer det bli bättre. Klappa dig på axeln och beröm dig själv och Tyck att du gjort en jävla prestation. Det gör jag och tycker jag är duktig, det hjälper lite iaf.
tack!
vissa dagar är helt sjuka helt klart, papper fungerar rätt så bra för tillfället, får ta en löprunda sen också så min skruvade lilla hjärna får tänkt på annat en stund.
Det märks verkligen hur mycket vilja och mental styrka man måste ha, all heder till alla som verkligen klarat av att bryta detta snusande
Kämpa på Tourniquet! Som ni säger är vissa dagar sjukt jobbiga. När ett sånt sug kommer över mig fungerar fysisk aktivitet ganska bra. Jag tror att du är starkare än snuset! Snuset försöker hålla fast vid dig men det är bara att inse att det är totalt värdelöst att snusa. Det inser de som kommer hit och vill sluta men det är lätt att glömma när man väl är uppe i den jobbiga kampen. Ingen vill vara styrd av ett beroende.
Läs runt i dagböckerna här. Många som kämpat som fan och lyckats.
Tipsar om dagböckerna av @cumulusnimbus och @LinaMie. Dessa har hjälp mig mkt när det känts som jobbigast.
Tack så mycket, bra tips jag ska ta och läsa deras dagböcker under dagen.
Idag känns som en bra dag. Idag är våran dag!
Denna dagen har varit fruktansvärt bra!
Begäret har funnits lite smått fortfarande vid morgonkaffe / frukost och lunch, men utöver det så är jag sjukt förvånad hur det kan ha vänt från en av de värsta dagarna (igår) till en av de bästa på hela året på bara ett dygn.
Får erkänna att vissa situationer kan ha fått mig lite små irriterad under dagens lopp på arbetet.
Just nu känner jag mig väldigt positiv till livet över lag, inget speciellt som har hänt eller så de bara är bra.
Kanske har vädret påverkat en del för det är ett par fantastiska dagar vi har haft här nu (Göteborg)
ska försöka lägga upp några rader dagligen framöver, det känns som att alla dagar inte kommer att vara såhär bra så de kan vara skönt att gå tillbaka och se att jag faktiskt mår prima även utan snus.
Träningen idag kändes helt perfekt, i början av de snusfria dagarna så kände jag att min mjölksyra inte riktigt ville samarbeta med mig på samma sätt som tidigare, men idag övervann viljan!
Imorgon blir det nya tag, nya utmaningar. Gå utanför dörren imorgon bitti med tanken att du är stark och att dagen ska besegras!
Kampen mot dagar då man kan kan ifrån morgon till kväll gå helt fri från nikotin begär fortsätter.
Jag är starkare än snuset! Vägrar att gå tillbaka till att snusa, är nu helt inställd till 110% att beroendet ska väck!
Härligt! kom ihåg den där känslan!
Jag brukar tänka på fördelarna min kropp upplever utan giftet!
Ja man får hålla hårt på de dagar som är såpass bra, de är rätt så sällsynta!
Idag på jobbet har suget varit ganska så konstant fram till runt 15:30 tiden när det började bli dags att lämna arbetet.
Därefter åkte jag och tränade direkt vilket kändes väldigt bra, orken var på rätt plats.
Hade faktiskt inte sug för snus över huvud taget efter jobbet fram tills min kvällspromenad nu då ja fick gotta till det med lite hushållspapper under läppen, vilket för mig just nu fungerar ganska så bra.
Ska testa att skippa papper från och med på måndag och se hur det går.
Jag är rätt så positiv inför helgen, det känns som att om suget kommer så kan man hitta på något som t,ex gå ut och gå eller något för det verkar få hjärnan att tänka på något helt annat.
På jobbet är det svårare då man inte kan fly från snus tankarna.
Jag har ju inte riktigt kommit så långt i mitt snusfria liv som många andra här, trodde faktiskt inte att jag skulle klara mer än 4-5 dagar då mitt förra försök sträckte sig till dag 3 och då hade jag panik. Jag är bra imponerad på er allihop!
Känner ingen av er men är stolt över era kamper och utan er hade nog min motivation varit mycket sämre. TACK 
nu blir det sängen om en liten stund, dags att hämta krafter för morgondagen, för imorgon ska vi ha en alldeles fantastisk fredag eller vad säger ni?
Fyfan den här dagen fungerar inte bra alls.
De timmar som är kvar på arbetet idag kommer kännas extremt lång 
Jag behöver få en promenad å röra mig lite i frisk luft.
Katastrof…
Känner igen mig när jag tänker tillbaka. Jag kände också att det gick allra enklast när jag höll mig sysselsatt och hjärnan hade annat att fundera på. För mig funkade visserligen även jobbet som en bra “glömma bort” framförallt när jag fått undanstökat de tre första helvetesdagarna.
Håll ut nu. En timme eller en dag känns inte mycket i början, men när du fått tillräckligt många på hög så börjar det till slut gå av sig själv. Första veckorna och månaderna känns det ibland som man tar steg både framåt bakåt och i sidled men det går faktiskt framåt i små fjät fast man ibland tvivlar. Att sluta snusa är ett av de bästa valen man gör under sin livstid, glöm inte det.
Kriga på!
Jadu de va väldigt nära ett tag där att jag attackerade kollegorna som snusar å bara dra in hela dosan i käften, fy va jobbigt det är när suget kommer på jobbet. Så svårt när man inte kan fly från situationen.
Men nu e jag ledig och hoppas på en bra helg, har massor av saker jag kan göra nu för att fly suget.
Tack för pell Mumin! Ska kämpa och en vacker dag är jag där du är idag. Snart 2 år, starkt!
Trevlig helg
15 dagar, herre gud tiden tickar på rätt bra ändå.
Klarade mig utan varken papper eller tuggummi igår fram till middag någon gång runt 7 tiden på kvällen, då va de lite sug som pappret tog bort, idag var lite värre.
Det känns dock som att något fattas i livet…
De e de gamla vanliga lunch beroendet och jag tror suget ökar lite smått under pressade situationer, på jobbet framför allt.
Ser många som gått flera år utan snus och ändå har sug lite då och då, vilket skrämmer mig lite.
Ska de verkligen vara så hela livet ?
Önskar att jag skrev ett brev till mig själv när jag slutade för att verkligen se varför jag slutade, för under de dagar som begäret är som värst så funderar man på vad fan man håller på med egentligen, varför utsätter man sig för sånt här?
Antar att man får försöka komma ihåg dessa bra dagar då man dimper ner i någon sorts snus depression.
Jag vet att det blir lättare med tiden, denna veckan startade bra mycket bättre än hur förra veckan avslutades, så än så länge känner jag mig relativt positiv.
Träningen fungerar i stort sett som förr nu, innan kände jag ett begär av snus konstant under träning (vilket egentligen är lite konstigt då jag aldrig tränat med snus innan heller) men nu e jag tillbaka!
För tillfället mår jag bra!
Hoppas alla slutare där ute mår bra idag också!
Tagit 3 öl. Aldrig varit så här sugen på något i hela mitt liv. Har lust att bara ställa mig å skalla en betongvägg.
Det har snart gått 3 veckor. Jag tippade på att klara mig ca 4-5 dagar då jag klarade mig 3 förra gången.
Nu känns det så sjukt meningslöst att ta en snus men ja e så jävla sugen. Hade vart skönt om någon knockade mig nu…
Note to self: drick ingenting med någon som helst % i igen. Aldrig. Trevlig helg alla slutare
Den här helgen är inte rolig. Behöver inte säga mycket mer än så. De e riktigt jobbigt nu
Håll uuuut!!! Gör allt utom att snusa! Förstår att det blev jobbigt med alkoholen…Alltid där som det gått åt helvete för mig så jag vet hur suget är.
Hur Är det annars? Upplever du några positiva saker med att ha slutat? Efter du skrivit ner den listan här kommer det kännas lite bättre, du blir påmind om varför du tog beslutet.
Säger som Thunder : fiiiiiiight!!
Grattis 21 dagar Det är tre hela veckor.
Allt Gott/
Vante Ante
jag dricker ytterst sällan så det borde inte vara några större problem på ett tag.
Hur jag känner annars det är en bra fråga, förutom att suget från helvetet har tillfälligt passerat så känner jag helt ärligt ingen större skillnad nu från att jag snusade.
Känns dock alltid positivt att jag klarat mig såpass länge och känner jag ingen skillnad så ser jag heller ingen anledning till att gå tillbaka till snuset.
Jag får kämpa vidare. Tackar för era pepp, och siktar mot en bra vecka nu.
Hoppas aldrig denna helgens sug kommer tillbaka igen, den var fruktansvärd.
Åt en hel del sötsaker i helgen, men de kan ja leva med. Får träna bort det vid senare tillfälle 
För övrigt mår jag rätt bra nu. Känns som en bra vecka iallafall. Försöker hålla mig positiv!
3 veckor and counting, jag ska vinna!
Första dagen idag utan att stoppa upp papper eller liknande, blev en hel del papper i helgen då den va ganska jobbig.
Men tänker att fortsätter jag i den riktningen så blir jag väl beroende av det istället.
Om man ska gå bara på idag på en sugen nivå från 1-10 så har jag legat på en väldigt stabil 1a idag, det har kännts väldigt bra med jobb/träning och fritiden efter. Allt har flytit på.
Semifinal i hockey, hur gött hade de inte varit med en riktigt kall öl och en snus nu, men nejnej här sitter jag med ett glas vatten och ett kokt ägg å kämpar på.
Hela veckan har gått relativt smärtfritt. Inte haft några större sug. Idag har de varit lite starkare men jag har det under kontroll för tillfället.
Hade varit skönt stt komma till den dagen då man inte tänker på snus över huvudtaget. Men det är nog en dröm långt bort. Sakta men “säkert” tar jag mig dit. One day