Tack så mycket för ditt stöd mumintrollet! Känns nästan overkligt att jag har kommit så här långt. Verkligen fint att ni veteraner hjälper och uppmuntrar oss relativa slutarnybörjare. Tror inte jag orkat så här långt utan att läsa om din o andras resor.
Godmorgon dagboken! Besvärlig fredag kväll. Nu på lördagmorgonen är allt väl. Inget sug. Energifyllt och stolt. Hoppas det håller i sig idag.
Bra jobbat Doktorn! Snart så har du nått en milstolpe 100 dagar, då blev det i alla fall bättre för mig och säkert för dig också.
Kämpa!
Tack inkognito! Idag har jag dock inte behövt kriga o kämpa. Haft en fin lördag med bara lite gnagande av trollet, knappt förnimbart.
Dr.Snus! Vilken stjärna du är, jag är djupt imponerad och ta armkrok med dig.
Hur har trollet varit idag?
trollet tar stryptag, klämt åt rätt bra. Han är både stark men framförallt en uthållig jävel, men det är jag också! Har aldrig varit primärt en fråga om pengar för mig att sluta. Men är trevligt att jag börjar närma mig 6000 Sek sparade snuspengar!
Fantastiskt, du verkar ha en ruggigt stark vilja.
Förstår det, samma här. Kostnaden skiter jag i men snarare hälsoskäl som gör att jag vill lägga ned det. Tror det skulle vara ordentligt till min fördel att sluta men ändå så faller jag tillbaka gång till gång. Tog en av ren vana imorse från en dosa jag glömt slänga imorse men kom på mig själv efter ca 30-40 min så nu är det bara att bita ihop och ta mig igenom första dagen. Ska ta mig ut på en lång promenad alldeles strax och hoppas det skingrar tankarna.
Hej o tack JWt!
Vet inte om min vilja är så särdeles stark. Detta forum har ju visat att det går att sluta, att det faktiskt blir lättare ju fler dagar man lägger bakom sig. Men tycker ju att det är … besvärligt att sluta med snuset. Tänker ofta att jag aldrig vill göra om detta igen, därför kommer jag aldrig att börja igen. En del veteraner propagerar för att försöka betrakta sig som icke snusare. Intala sig att man aldrig trottat in snus på snus under läppen år ut o år in. Försöker anamma detta synsätt men lyckas inte riktigt än.
Häng i JWt! Snus är gift för kropp och själ! Så mycket som börjar bli bättre;
Munhygien, en ren känsla i munnen. Njuter av att svepa med tungan över riktigt rena tänder, vitare har de snabbt blivit också. Ingen oro över sår under läppen!
Sömn, somnar snabbt efter att huvudet landat på kudden. Med snus brukade jag vrida mig i timmar.
Energi, morgonpigg o energifylld. Alert!
Stolthet, hade under senaste 30 åren trott att jag bara kunde plugga, koncentrera mig och arbeta med snus. Snuset visade sig inte förbättra någonting alls i livet- inget med snus är bra. Jag är inte bara bra utan bättre utan snus.
Hjärtklappningar, som snusare hjärtklappningar o oro i bröst o hjärna. Nu sänkt vilorytmen med 10 slag. Inga hjärtklappningar o mer harmonisk.
Slipper beroendet! Det bästa är att inte behöva planera snusning i vardagen, fester o under resor. Slippa oron över att snuset håller på att ta slut.
Wow kg är inne på 23 dagen och jag mår skit! Trodde skulle bli bättre efter en vecka! Jag slutade också cold turkey snusade runt två dosor portion om dagen… nu trött yr ångest är de såhär se är?
13 skulle de stå
90 dagar eller 3 månader avklarade! Det här gjorde jag jättebra!
Idag haft en bra dag, lite domningar i läppen bara. Men inget sug o inget tryck i halsen/bröstet.
Under flera år hade jag funderat över snuset. Vad tillförde det mitt liv? Jag var aldrig nöjd, kändes som jag hur mycket jag än snusade så behövde jag alltid mer, oftare och starkare snus.
I slutet av januari hade jag snusat extra mycket och givetvis fått sår under läppen. Började då snusa med dubbelsnus med underläppen istället. Plötsligt slog det mig, vad håller jag på med? Äckligt, hatar mitt beroende och drabbades av svårt självförakt, där och då. Det fick räcka, det fick vara nog.
Kastade de dosor jag omgav med mig o påbörjade denna resa.
Känns bra att ha kommit en bra bit på vägen, att de första 3 månadernas strid ligger bakom mig.
Skickat från min iPhone
Grattis, tre månader är en av de större milstolparna!
Jag kände precis som dig när jag tittade i backspegeln, snuset tillförde ingenting, tvärtom så var jag ständigt fastkedjad och jag levde faktiskt mitt liv i mångt och mycket på snusets villkor. Det dummaste är att det tog så förbannat länge att förstå att man var fullständigt grundlurad. Att förstå att det faktiskt går att sluta och att nikotinmissbruk inte är ett normaltillstånd var en av de svåraste ahaa upplevelserna att intala sig själv.
Allt handlade sen längre om att bestämma sig på djupet att nog är nog, kosta vad det kosta vill. Om någon skulle ha berättat att jag skulle lida av abstinensbesvär i tio år till skulle jag ändå ha slutat. Min avsky mot snus och beroende var så stort att jag faktiskt skulle varit redo att göra vad som helst för att bli kvitt eländet.
Resan upp mot ett halvår kommer att kännas mycket lättare, du har nu definitivt det värsta undanstökat med råge
Tack Mumintrollet!
Lägger en bra dag utan snussug o obehag till handlingarna.
Den första veckan var overklig, Ett tretti årigt tillförsel av nikotin tog plötsligt slut. Min hjärna blev helt knepig. Som många sndra sov jsg knappt, svettningar,oro. Köpte tandborste o floursköljning och hade på jobbet. Hade jag haft tandläkare hade hen varit mäkta stolt över mig. Efter 10dagar som snusfri åkte familjen till Sälen. Jag körde bil… hade trott att det inte skulle gå. Hade aldrig suttit i förarsätet i en bil utan snus . Men med v6 tuggumin gick det o skidveckan bra. Var rätt frenetisk( manisk), efter en dag i slalombacken kastade jag mig ut i längdspåret för att döva trollet. Hade tidigt köpt på mig nikotinplåster som jag hade i bakfickan.
Jag slöt ett avtal med mig själv om att jag fick snusa då jag blev sugen bara jag först tränade minst en timme, sedan tuggade v6 därefter satte på mig ett plåster och lät det gå ytterligare en timme. Avtalet gällde första månaden. Det blev mycket träning o v6 men inget nikotin.
Striden går vidare, 100 dagar i sikte.
Detta löser du enkelt!
Målmedvetenhet och ett jäklar anamma. När du löst ett år ska det mycket till att ens fundera på att börja igen.
kämpa kämpa kämpa!
Idag känns det inget kul. Trollet har kört in spettet i bröstet. Har hållit i sig 6-7 timmar. Verkar inte släppa. Jaja får väl hoppas morgondagen blir bättre.
Hoppas du får rätt ,Galenpannan! Har nog aldrig funderat över att börja igen men är jävligt jobbigt att sluta. Trodde nog att det skulle vara svårare de första 2 veckorna men betydligt lättare efter nån månad utan snuset.
Sliter på. Fredag eftermiddag är var, som alltid, bedrövlig. Snustrollet hoppar upp och ned på bröstkorgen i timmar.
Sprungit intervaller men bara när jag är helt slut försvinner det jävla trollet. Redan i duschen återvänder han. Suck.