En bra dag. Avslutat kvällen med kalas. Många snusare och en hel del rökare på plats. Aktar mig lite extra för alkoholen. Kände inte av snussug speciellt, tankar på att ta en cigg for dock genom skallen. Kunde slå bort dem relativt lätt. Skönt att gå hem utan att tagit nikotin.
Snustrollet har bråkat med mig hela dagen. Skönt att jag snart får gå och lägga mig.
Bra Du är “så medveten” i ditt slutande doktorsnus73
Härligt läsa om Din resa.Var stolt Du vet vad du gör.
Nu tar vi den här måndagen/
Vante Ante
Jo kanske funderar jag lite mycket. Hade varit skönt att kunna slappna av . Lägger en stor del av min vakna tid på snus, sug eller stolthet över mig själv att jag slutat. Hade varit skönt att gå en hel dag utan tankar på projektet sluta snusa. Jag glorifierar inte snuset men är livrädd för att jag skall bli som en veteran här- nybrocorner. Ser tyvärr vissa likheter. Han gav ju upp efter 800 dagars strid.
Men det är kanske trollet det också som hävdar att jag aldrig kommer kunna härda ut så länge och om jag ändå kommer ge upp är det ju lika bra att göra det nu.
Men ny dag idag. Mår väl nu.
Helt naturligt att fixera sig en del runt slutandet.
Men jag tror att tar vi bort något i vårat liv så
behöver vi sätta till något. Det blir som ett slags tomrum
i bland våran personlighet/vardag/rutiner
eller hur jag ska förklara.
Att vara medveten är så bra. Du gör det på ditt sätt.
Det låter bara jobbigt att “gå på lur hela tiden”
Du kan bara vara i ditt slutande också.
Och om du ser det som att den resan du gör behöver du bara
göra en enda gång så varför börja igen och behöva kämpa
ytterligare dagar en gång till med snus trollet och tankarna.
Det naturliga är ju att i n t e använda nikotin.
Vante Ante
Som vanligt kloka ord och råd Vante Ante. Försöker att inte tänka så mycket på processen, men det är svårt.
Bra kämpat doktorn. Jag tycker ändå inte du ska vara allt för oroad. Som jag skrev tidigare gick det långt över ett halvår innan jag vill minnas jag hade första dagen utan att ha tänkt på snus eller mitt sluta snusa projekt överhuvudtaget. Att sluta snusa blev ett av de centrala teman hela mitt första fulla år, visst var det motvilligt att det blev så men samtidigt så var jag beredd på att bearbeta bort mitt beroende en gång för alla och till vilket pris som helst. Varje dag var en vunnen dag och varje vecka var ett steg längre från mitt beroende.
I början räknade man timmar, sen blev det dagar och vid något skede började det bli veckor och även månader. Jag minns att jag under det hela första året reflekterade över hur det med snustankar konstant klingade av lite grann månad för månad. Efter 5 månader var det något enklare än efter 4 månader, 9 månader enklare än 7 månader osv osv. Det som inte är en del av vår vardag längre börjar hjärnan sakta men säkert glömma bort, det är oväsentligt och ersätts av sådant som numera tillhör ditt liv med högre prioritet.
Bara fortsätt att tugga av dagarna och ge inget utrymme för trollet att bjuda upp till dans, bara slå bort tankarna om de dyker upp och tänk över varför du egentligen startade resan, det var för att bli kvitt beroendet en gång för alla. Tro mig, det är definitivt värt det!
Tack för orden och stödet mumintrollet!
Tycker det är konstigt att detta forum inte är mer aktivt. Jag har haft enorm hjälp av att läsa om andras vedermödor och erfarenheter. Inte minst när en del veteraner fortfarande skriver. Finns ju många snusare i Sverige( ca en miljon) och en del av dem ( kanske 10%?)måste funderat över snusens avigsidor och velat sluta Känns som att nu förtiden gör ingen någonting utan stt googla för att se hur andra gjort eller köpt något. Om bara 1% av sveriges snusare slutar eller försöker sluta skulle det ju finnas 10000 slutasnusare som abstinenta o frågvisa söker internet efter svar och tips… förstår inte varför de inte dyker upp här mer frekvent än de faktiskt gör. Vad är fel i uträkningen ovan? Eller är det ovanligt att tycka det är svårt att sluta snusa? De flesta kanske bara hoppar över att köpa snus o slutar rakt av -inga problem eller 40 dagars kriser?
Har haft en bra slutardag, lite domningar i läppen o milt tryck i bröstet. Men känns som intensiteten faktiskt har gått ned betydlig.
100 dagar utan snus! Stolt och leende skall jag vara idag. Grattis till mig, detta gjorde jag bra
Grattis! Jag kom upp till 100 dagar en gång och minns den härliga känslan än. Kändes verkligen som en milstolpe. Tyvärr föll jag några dagar senare… så var på din vakt, man är ibland som sårbarast när man tror man är stark…
Tror och hoppas dock du fixar det bättre än jag gjorde. Jag är på väg igen och ska dit jag också!
Kämpa vidare!
/Mic
Nikotintrollet har varit särdeles aktivt idag. Hoppas att det är hans dödsryckningar för att sedan tyna bort… men jag räknar tyvärr med
att då man matat trollet i 30 år så går han inte i ide efter blott 100 dagar. Så har mentalt grävt ned mig i skyttegraven o förbereder mig på fortsatt strid . Nästa mål -200 dagar!
Imponerande att se att ni hållt upp så länge.
Man hoppas ju att tankarna ska sluta kretsa kring snusandet så fort som möjligt, då måste det ju gå lättare.
Zjd, det blir lättare! Tyvärr hade jag problem med att logga in här de första 2 månaderna. Men jag har skrivit ner snabba kommentarer i en loggbok i en slutasnusa app. Ser när jag tittar tillbaka till de första 40 dagarna att loggboken är fylld med 10 anteckningar per dag som formligen osar abstinens och som nästan vädjar om nåd från trollets härjningar i mig. Tycker förvisso fortfarande att det är rejält jobbigt med slutandet men när man jämför ser man ju kraftiga förbättringar över tid. Trollet har helt enkelt fått flytta tillbaka positionerna.
Grattis till 100 dagar!
Jag håller med dina tankegångar där med varför inte flera skriver på forumet, jag tänkte i samma banor. Kanske många slutare inte behöver vara aktiva på ett forum för att klara av det, det finns antagligen långt mycket flera läsare än aktiva skrivare. Själv valde jag att skriva av mig för att kunna hålla koll på hur det hela framskrider. En annan orsak var att jag kanske någon gång i framtiden skulle kunna bidra till att ens EN ny slutare kan läsa om hur jag klarade av det.
Fortsätt som tidigare, skaka bort trollet från axlarna när den påminner om sin existens. Varje parerad attack gör en starkare. Jag vet att det fortfarande efter 100 dagar kan kännas avlägset att det faktiskt kommer en dag till slut när det här med att sluta snusa inte är en så dominant del av vardagen längre. Vi människor har hursomhelst en benägenhet att glömma sådant vi inte behöver efterhand, så fungerar det även med detta projekt.
Grattis till 100 dagar!
Nu har du gjort det värsta. Fortsätt fokusera för det kan skaka till rätt rejält en tid till. Vid 200 är du mer eller mindre igenom så halva vägen har du redan klarat. Lycka till!
Tack mumintrollet o fahlgan!
Låter hoppingivande mumintrollet, med att vi glömmer även snuset och slutandet till sist.
Har haft några riktigt dåliga dagar. Så pass att jag haft några sekundsnabba tankar på att ge upp. Inte bra. Har inte haft möjlighet att träna, spelar säkert in. Får ta mig tid helt enkelt.
Lättade efter träning. Skönt att endorfiner vanligen trumfar nikotinsuget.
God morgon doktorsnus73.
I söndags var jag skit arg på en vän som behandlade sig själv & mig
som skit. Hen är sjuk och har noll självinsikt om sin situation.
Jag var besviken arg & ledsen.
Tränade fredag. Lördag hade en hel dag med annat & En arg söndag, alltså.
Gick ut och joggade 20 min och på ett påtagligt sätt var jag helt
lugn & i harmoni med mig själv
Träningen/daglig motion har blivit
ett"måste" I alla fall för mig i min vardag.
Nytt liv, nya rutiner, nya tankar
Ta hand om din dag/
Vante Anter