Slutet på min snusrelation! Snuskalkon-2021

2021-10-30 32 dagar utan snus! Mer än en månad har passerat sedan beslutet mot ett bättre liv togs :grinning: Känns riktigt bra att ha klarat en månad och att klara nästa delmål (2 månader) känns inte som det skulle bli problem. Dock får man passa sig och hålla huvudet kallt när snusmonstret kommer och knackar på.

Fortfarande glider jag runt här hemma och pysslar om dottern. Livet är sjukt bra.

Ännu en gång stolt över mig själv och er andra som kämpar med mig!

2021-11-04 37 dagar utan snus.

Haft tuffa dagar då sömnen uteblivet p.g.a barn. Snussuget gör sig påmint…
Bara hålla ut och göra något annat. Livet går vidare utan snus!

Kämpa på, lättare dagar kommer snart!

Snuskalkon - det är fan starkt att göra den här resan med nyfött barn. Jag minns hur det var… :slight_smile: All cred och fortsätt kämpa på!

2021-11-22 55 Dagar utan snus.

Tack för peppen! Idag är första dagen tillbaka på jobbet efter allt barnrelaterat. Blev att vara hemma lite längre än 10 dagar p.g.a återhämtning för sambon…
Dagarna har rullat på i en vansinnig takt och jag har snart tagit mig igenom ytterligare en månad utan snus. Tiden hemma med nyfött barn var till en början tuff utan snus p.g.a nätter utan sömn och ungar som skriker… men jag tog mig igenom det och nu klarar jag även dom situationerna utan snus. Har såklart varit sugen på snus massor av gånger under tiden jag var hemma. Var “nära” att halka in i snusets grepp igen när jag var och handlade…
Handlat klart och på vägen ut ville äldre dottern ha något att äta och vi stannar i förbutiken för att klämma i oss var sin varmkorv. Såklart knackar snusmonstret på här eftersom det är där jag brukade köpa snus. Sneglar en lång stund mot snushyllan…

Bestämmer mig för att inte vara en mes och slösa bort allt som jag jobbat för nu i snart två månader och struntar även denna gången i snuset och fetar i mig en varmkorv med extra allt istället :slight_smile: :slight_smile:

i övrigt så mår jag sjukt bra utan snuset och man har liksom vant sig lite vid det här livet utan snus. Känns bra!
På lördag blir det alltså 2 månader fri.
Nästa mål: 3 Månader!! :slight_smile:

…En annan grej jag tänkt på är att börja röra mig lite och äta lite bättre. Detta är ju inte snusrelaterat men eftersom jag ändå skriver någon typ av dagbok här så kan jag ju ha med detta med. Har ätit sjukt kass mat senaste tiden (Vilket har sin förklaring…). Mycket snabbmat och godis och skit.
Ska försöka bättra mig lite fr.o.m idag. Lite mindre skräpmat och lite mer rörelse.

Ha det bra där ute och kämpa på!

En vurre med extra allt är ju sjuttielva gånger bättre än en dosa till bredden fylld med nervgift… :wink:

Träningen är jättebra. Försök kom igång med ett par gånger i veckan och du kommer märka vad RIKTIG belöning är! :slight_smile: Men det är ju svårt att hinna som nybliven förälder förstås.

Du känns stark Snuskalkon! Fortsätt på samma spår. Skillnaden mellan oss i dagar krymper också procentuellt ju fler dagar som går. 71 vs 55 är ju nästan ingen skillnad. Blir coolt när man glider in och skriver 365 dagar nästa höst… :slight_smile:

2021-11-24 57 Dagar utan snus.

Har lyckats hinna med ett par promenader i snabbare tempo nu iallafall. En bra start. Beställde nya löparskor så jag kan börja springa lite med :slight_smile: Känns kanske lite väl ambitiöst att BÅDE sluta snusa och bli hälsosam men jag känner lite att om jag klarar sluta med snus klarar jag fasen att börja röra på mig lite och äta lite nyttigare också :slight_smile: Försöker att inte lägga ribban för högt så jag misslyckas… att bli LITE mer hälsosam räcker!

356 dagar hade ju varit grymt!! Känns som en evighet dit men och andra sidan känns det som den senaste månaden bara flugit förbi utan snus. När jag bestämt mig för att sluta och var här inne och läste dagböcker första gången läste jag bl.a din dagbok Ziiid. Minns att jag läste att du var typ inne på din 3e vecka och jag kände: Shit, 3 veckor!! Jag klarar nog inte en timme till utan! Insåg att om du (…och alla andra som klarat sig längre än jag) klarar det , kan jag med!!

Tack för all pepp och inspiration under denna första tiden.

Kul att höra att man inspirerat en smula… :slight_smile: Själv har jag en minidipp igen men jag har lärt mig att det snart går upp igen! :slight_smile:

2021-11-30 63 Dagar utan snus.

Mer än 2 månader!! Känns bra!
Nu lider det mot adventsfirande,jul och nyår…känner redan nu att detta blir en tuff period.

Bara stålsätta sig och kämpa sig igenom denna månaden med. Tänk att kunna starta 2022 utan snus! Vilken känsla :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face: Livet utan snus är fasen så mycket bättre än med snus!! Mitt samvete är så mycket lättare nu :+1::slightly_smiling_face:

Har kommit igång ordentligt med lite löpning med. Känns gött att röra på sig! Dock märks det ju att man nu är 30+ och inte rört sig så mycket senaste åren. Det går fan inte snabbt i löpspåren.

Yes! Det här fixar vi! :slight_smile: Man kan tänka att om det är så svårt att sluta snusa så borde det vara ett bevis för vilken skit det är och villket misstag man gjorde som en gång började. Svaret är ju inte då att fortsätta utan tvärtom - rätta till misstaget fortast möjligt.

Angående löpningen så är alla människor både riktiga löpare och vinnare bara man gör det. Om man sen springar på 4.30 tempo eller 7.30 tempo är egentligen helt oväsentligt. Den bästa känslan är efter gång 4 eller 5 när man känner att det faktiskt går lättare. Så härlig känsla och ännu härligare när man slutat snusa… :wink:

2021-12-03 66 Dagar utan snus.

Håller med dig Ziiid.
Nu blev det kallt satan ute så löpningen har blivit lite lidande men har ändå hunnit med två pass.

Känns som jag kommit till en ny dimension av mitt “slutasnusande”… till 99.9% av tiden går allt skitbra och jag tänker inte ens längre på snus… Sen kommer den där 0.1% av tiden och jag kommer helt plötsligt på mig själv att tänka typ:
“Nu har jag bevisat att jag kan sluta… Kan lika bra ta en snus nu eftersom jag ändå kan sluta igen sen…”
eller
“Fasen vad gött det varit med en snus nu efter såhär långt uppehåll, skulle ju bli som att vara tonåring igen och testa snus för första gången, vilken känsla det varit…”

Huvudet spökar… Snusmonstret jagar…Swedish Match lockar…

Fuck you:

• Min hjärna
  • Snusmonster
  • Swedish Match
    & FRAMFÖRALLT, FUCK U SNUSJÄVEL, ALDRIG MER!!

Tittar i kalendern och inser att när jag tagit mig igenom December kommer jag klara mig till (Nästan) 100 Dagar. Det är ju typ ingen tid alls dit, kommer bli lätt som en plätt! :slight_smile:

Hehe… ja det är hög igenkänningsfaktor på alla plan. Exakt så har jag tänkt (och tänker) emellanåt: “Nu vet jag att jag kan sluta. Kanske kan köra ett år till och sen sluta?” eller: “Jag skulle kunna börja igen men kanske hålla mig till 5-6 snus om dagen?” Yeah right.

Jag tror dock att snusromantiken försvinner ju längre man är borta från eländet. Dom där tankarna kommer inte komma om 7-8 månader. Det är det jag hoppas i alla fall.

Ja det kan vi hoppas på Ziiid :slight_smile:

2021-12-06 69 Dagar utan Snus
Jag ångrar egentligen inte att jag snusat i mitt liv, har ju mycket minnen och haft mycket kul med snus :wink:

Men nu vet man bättre och dom stunderna men tänker tillbaka på (“snusromantiken”) kommer inte komma längre utan om jag återvänder till snuset är det enda som kommer möta mig ånger, beroende, missbruk, skuldkänslor och slit på kroppen.
Nä fyfan vad bra jag har det utan snuset!

Grymt jobbat här, hög igenkänns här med lockelsen till att man nu är värd att få ta sig en snus för att det där otroliga ruset efter att inte snusat på så länge nu…

Vi kämpar på mot 100 nu!

Tack för stödet Slutsnusarn!
Japp bara att kämpa på och räkna dagar… Att nå 100 kommer gå som en dans!

Känns bra att intala mig själv det även om jag vet att det kommer stunder då det enda jag vill göra är att köpa en dosa och mula käften full av snus… Men det ska inte ske!! :slight_smile:

2021-12-14 77 dagar utan snus.

Ja vad ska man säga…
Livet rullar på i sin vanliga takt…
Inget snus…
Väldigt lite snussug…
Tränar på…

Nu känns det mer och mer som den här dagboken över mitt sluta-snusande övergår till någon form av personlig dagbok… Jag får tänka efter för att få fram något att skriva om snuset…
Till en början var detta forumet mitt vattenhål, eller det som höll mig över vattenytan eller vad man nu ska kalla det. Forumet fick mig motiverad att fortsätta.
Att läsa om alla era andras bekymmer gjorde att jag inte kände mig ensam i slutandet samt fick fina hejarop från er alla.

I takt med att min relation med snuset har minskat mer och mer till det numera helt obefintliga (Denna vecka har jag knappt tänkt på det ens) har denna dagbok övergått till mer till att visa för mig själv att: Nu har det gått XXXX dagar och jag är fortfarande utan snus. Vilken grym utveckling :slight_smile:

Här kommer då lite annat personligt som inte handlar om snus:

Träning:
Tränar på som bara den… När jag började röra på mig var det först och främst för att dämpa snussuget, nu har jag istället utvecklat någon form av träningsberoende :open_mouth: Tränar jag inte på några dagar kommer det någon from av “abstinens”. Inte som snusabstinens mer istället som att jag blir sugen på att jobba med kroppen. Kanske världens bästa abstinens :slight_smile:
Kör löpning 2-3 gånger i veckan. Inga långdistanser eller supertider men det viktiga för mig är att komma ut och röra på mig. Har blivit cirka 4 km/löprunda.
Utöver det har jag kört lite armhävningar och situps samt att jag i veckan köpte en kettlebell och ska testa på det lite.

Mat:
Försöker skippa småätandet… Försöker koncentrera mig på att äta ordentlig lagad mat. Inget godis eller liknande i veckorna.

Jobb:
Antagligen nytt jobb på G… Spännande :slight_smile:

Tänker att jag ska göra en ny uppdatering vid 100 dagar vilket blir den 6e Januari 2022.

God jul och Gott nytt sluta-snusa-år!! Ge er själva den bästa julklappen: Fortsätt ge fingret åt snusdjävulen!!

Förstår precis vad du menar med dagbok etc. Men nyttja den när du känner att behovet finns.

Jag är helt övertygad att även du kommer att fixa det här - eller fel - du har fixat det! :slight_smile: Kul att man fick vara med på din resa och att det gick bra. Vi var tre som slutade ungefär samtidigt (du, jag och slutsnusarn) och jag känner att det var väldigt värdefullt för mig att ha några sparringpartners i denna svåra tid! :slight_smile:

Fortsätt också med träningen! Jag vet precis hur du känner kring träningslusten och jag hade så grymt flow för ca 1,5 månad sen. Sen kom tyvärr vinterförkylningarna och avlöste varandra likt vaktposteringarna vid Buckingham Palace… Tappa inte fokus då utan håll ut. Jag kom precis igång igen och har kört två löpningar senaste 3 dagarna och känner mig redan “tillbaka”!

God jul och gott snusfritt år även till dig! Är vi värda! :slight_smile:

Tack Ziiid :slight_smile: Känns inte som man har “fixat” det men egentligen har jag nog det. Typ inget sug och när väl suget kommer står jag emot. Nu gäller det egentligen bara att aldrig mer börja igen då!

2021-01-05 (nästan) 100 dagar utan snus!

Yezzz, nästan 100 dagar utan snus… 100 dagar är det imorgon men fr.o.m i eftermiddag tar jag långhelg så det blir bättre att skriva av mig nu när jag har lite tid över på jobbet :slight_smile:

Som Ziiid skrev till mig i ett tidigare inlägg “du kommer att fixa det här – eller fel – du har fixat det!” var ju sjukt peppande men inatt insåg jag att: Fasen, jag har inte alls fixat det… Vaknar med ett ryck mitt i natten efter en sjuk dröm. Har drömt om att jag återgått till min gamla livstil, mulat käften full av snus, gått upp mängder i vikt och alla som hört mig säga “Nej tack, jag har slutat” står och undrar vad fan jag håller på med…

Inser såklart att det bara var en dröm men insikten av denna dröm är att jag kan aldrig släppa garden. Till och med efter 100 dagar (typ) så kan snushelvetesmonstret fortfarande dyka upp. Fan att man aldrig kan bli fri från skiten är min första tanke men samtidigt tänker jag också att: Denna drömmen har hänt 1 enda gång på senaste tiden… Dröjer det 100 dagar till nästa gång är det ju inga problem. Det kan jag lätt stå emot! Drömmar och tankar likt denna hade jag ju dagligen veckorna efter jag slutade. Kriget kanske är vunnet och det enda som återstår är snusets små försök till att återfå makten.

Well, nu ska jag skriva lite positiva grejer istället!
Som sagt 100 dagar utan snus är ju grymt bra jobbat av mig själv. (Klapp på axeln…). Klarade mig igenom Jul och Nyår utan några som helst problem. Såklart var det lite extra utmanande när folk i min omgivning stoppar in snus. Dock har den känslan försvunnit mer och mer, när jag precis hade slutat var det liksom som om det drog och slet i mig när någon stoppade in en snus. Nu däremot känns det mer som att stå och titta på en spegel eller något, Jag står och ser mitt gamla jag stoppa in snus sen kan jag tänka på var jag är idag och inse att fasen så bra jobbat av mig!! Det är inte jag som står där med kass karaktär och fetar in snus efter snus…

Fler uppdateringar om livet:

• Tränar på som vanligt! cirka 4 pass i veckan :slight_smile: Kommit igång bra med löpning och styrketräning. Känns sjukt bra!
  • Stadig viktnedgång! Gick såklart upp lite när jag slutade snusa. Hade all-time-high på 105 kilo. Nu nere på cirka 97 :slight_smile: Försöker inte banta och hålla på för jag är inte överviktigt (Bara ur form och lite plufsig). Har börjat med att hoppa över sötsaker samt att bara äta vettig lagad mat.
  • Börjar nytt jobb 1a Februari. Har senaste året studsat fram och tillbaka mellan olika jobb. Jobbade tidigare på samma ställe i 10 år. Nu känns det som jag hittat rätt igen och är så sjukt taggad på det nya jobbet :slight_smile:
  • Småbarnslivet fortsätter! Nyfödda dottern är snart 3 månader och mår hur bra som helst. Superkul att åter vara i bebislivet samt allt kul som sker med den lite äldre dottern (3.5 år).

Tips till mig själv och alla andra som slutar:
Bestäm dig för en strategi på vad som ska ske när du känner dig sugen. Detta har varit min absoluta räddning för att komma till 100 dagar. Nu när det har gått såhär lång tid tänker jag att jag ska omformulera min strategi lite…
Here it goes:

• NÄR JAG BLIR SUGEN PÅ SNUS SKA JAG:
  1. Vänta 10 minuter, tänk på allt jag åstadkommit hittills. Vill du göra om helvetet du redan tagit dig igenom? är svaret: JA? gå vidare till punkt 2.
  2. Träna så in i bänken. Tänk att det är snuset du stampar ner under löparskorna… Fortfarande sugen? gå till 3.
  3. Logga in på slutasnusa.se och skriv i din dagbok: JAG ÄR EN LOSER UTAN KARAKTÄR SOM ÅTER BÖRJAT SNUSA. Fortfarande inte dåligt samvete? gå till 4.
  4. Berätta för min familj att jag börjat snusa igen. >>5
  5. Börja snusa igen då din förbannade sopa…

Såja! Det känns som att jag aldrig kommer komma förbi punkt 1 mer men om det skulle hända ska jag följa denna strategi! :slight_smile:

Inga nyårslöften om att sluta snusa har getts! Däremot har jag satt upp ett nytt NYÅRSMÅL:
Fortsätta med mitt liv utan snuset vid min sida!
Att sluta är enkelt. Aldrig mer stoppa in något under läppen!
25 Februari 2022 når jag 150 Dagar vilket får bli nästa “checkpoint” :slight_smile:

God fortsättning alla Snusslutare! 2022 är året då vi alla spolar snuset!

Snuskalkon! U did it! :slight_smile: Stort grattis!

Häftig känsla med “hundringen” eller hur? När man verkligen tänker: “Jag klarade en dag, en vecka, 20 dagar, 30 dagar, 50 dagar…” osv. :slight_smile:

Gillar din strategi dessutom. Det kommer kosta dig (och mig) väldigt mycket att börja igen. Både i skam och till viss del förtroendekapital. Men det ska fan i mig svida ordentligt om man ska krypa tillbaka till snus igen efter över 100 dagars uppehåll. Men eftersom jag själv gjorde det efter 280 dagar förra gången så vet jag vilken tecken jag ska leta efter. Den dagen du kommer in här och låter lite irriterad i tonen, lite uppgiven, skyller på omgivning, att du är värd en “vardagslyx” osv - då kommer jag be dig läsa min dagbok och ställa dig frågan: “Vill du göra samma misstag som mig och komma tillbaka hit igen om 8 år, 100 000 kr fattigare, med en dotter på 8 år som bett dig sluta?”. Jag hoppas då ditt svar är nej… :slight_smile:

Men - tror aldrig vi kommer få uppleva det. Du har fixat detta! Grattis!