Snuta slusa

35 år, kvinna, inte svensk men har bott i Sverige i lite över 5 år nu. Snusat i ca. 3-4 år, lyckats sluta under några kortare perioder, graviditet och amning men sen börjat igen. Jag använder snuset som en slags krycka för att hantera stressfullt jobb, samman med frustrationen och tröttheten man upplever ibland (eller hela tiden) som småbarnsförälder. Ibland känns det som jag verkligen, verkligen behöver nikotinet för att klara av allt, och jag måste vara dum att tänka att jag kan sluta vid precis den här tidpunkten i mitt liv…

Jag rökte under en kort period när jag var yngre (ett paket pr. dag nästan, när jag var 21-22 år) men lyckades sluta utan några större problem. Snus har varit mycket svårare att sluta med, otroligt starka abstinensbesvär, tomhetskänsla… och att man kan göra det i smyg, utan att det syns eller luktar så mycket. Skäms för att snusa och dolde det för familjen (maken) i några år, skäms också på jobbet och försöker göra det mycket diskret.

Är inne på dag 12 nu, 11 dagar är mitt tidigare rekord när jag försökte sluta för några månader sen. För några veckor sen nådde jag dag 9, sen var det öl med en kompis och vips…. Det känns som jag har hållit på med att sluta nu on/off i flera veckor, oändlig skam och abstinenssymptom. Så otroligt dumt. De fysiska symptomen som jag upplever: ont i ögonen (bakom ögonen också), yrsel, pirrig känsla och smärta i munnen och tänderna, svullnad i halsen (nästan svårt att andas).

Det har varit jättejobbigt i dag och i går, stort sug och koncentrationssvårigheter, är ledsen och rastlös, känns som jag inte kan jobba alls. I går bestämde jag faktiskt att gå ut och köpa snus, men gjorde det inte. Eftersom jag hade redan ”fuskat” i huvudet så kändes det hela så konstigt, jag var inte stolt över mig och suget bara fortsatte och blev värre… Det enda som hjälpte mig i går var att läsa i forumet, att se hur andra har kämpat genom tuffa perioder och inte gett upp.

Jag vet att forumet inte är så aktivt men jag hoppas att det hjälper att skriva, och roligt om någon orkar läsa.

Jag önskar dig lycka till! Du har ju klarat av 12 dagar så det värsta måste ju du gått igenom!

Det kommer att gå bra det där och sen får du massvis med extra energi över som du kan spendera på jobbet eller familjen istället.

Ha det fint!

Bra initiativ att börja skriva! Lycka till!

Tack treo och Fisk! Ja, jag längtar verkligen efter mer energi, precis nu känns det som jag bara orkar existera, inget mer.

Cyklade till jobbet i morse, det kändes jättebra (har varit lat på sistone och tagit bilen), och ska ta ett yogapass efter jobbet. Fortfarande svårt att koncentrera och jobba, tredje dagen i rad som jag bara sitter här framför datorn och funderar var jag ska börja och om jag inte behöver lite snus för att komma igång. Lite svåra uppgifter som jag har precis nu (massor av skrivande) som jag inte orkar med. Employee of the month!

Har ätit så mycket godis i dag och i går att jag har ont i magen…

Grattis till ett av din livs bästa beslut , Akira

Minut för minut-timme för timme-dag för dag
Vi har alla haft det så i början.
Var stolt över din insats & stå fast.

Ha en plan för när/om/hur monstret anfaller.

Stort lycka till/
Vante Ante

Känner igen det du skrev om att fuska i huvudet.

Snustrollets logik säger ju att: “Jag vet att du bestämt dig för att sluta, men eftersom du ju redan fuskat i tanken så är ju allt redan förstört. Varför fortsätta att lida, nu kan du ju lika gärna unna dig en riktig snus, i alla fall en liten en”…

Tack för era fina kommentarer!

cumulusnimbus: ja, det är 110% så som det kändes. Jag var inte säker på att jag kunde förklara exakt vad jag menade med fusket i huvudet men du fattade det. Så otroligt konstig krig i tankarna hela tiden… jag brukar vara en “overthinker” så det år särskilt illa!

Yogapasset på torsdag var underbart, jag mådde så otroligt mycket bättre i kroppen och sinnet, inte bara direkt efteråt men dagen efter också. Mycket mer lugn, och kunde faktist koncentrera och jobba på fredag, äntligen! Mycket mindre sug och äntligen lite känsla av stolt. Är bara nybörjare på yoga, kommer att försöka ta 2 pass Hatha-yoga per vecka och lite meditation också, klart att de hjälper enormt!
Några korta sug-attacker de sista 3 dagarna men aldrig så att jag är nära att gå iväg och köpa.
Har också varit duktig på att prata med min man hur jag känner och han ger bra stöd.
Fortfarande lite konstig och pirrig känsla i tänderna och tannköttet, kanske någon återhämtning på gång.
Dag 16 i dag och jag mår ok!

Dag 19 och jag har haft massor med obehagliga fysiska abstinensbesvär i dag och i går. Yrsel, svullen hals, konstigt tryck i huvudet och öronen (och nej, jag är inte sjuk). Känns exakt som dag 2 eller 3 igen…

Ett som jag har upplevt vid tidigare sluta-snusa försök är att om jag fuskar och tar 1-2 prillor (gäller också för använda prillor) så får jag denna typen av abstinenssymptom fort efteråt (när det är dags för nästa snus). Att tänka på detta har hjälpt enormt mot suget, det känns inte värt det att gå igenom igen. Därför känns det extra orättvist att uppleva detta nu, när jag har varit snus- och nikotinfri i 19 dagar, inget fusk!
Hoppas det blir bättre snart, ska utomlands i morgon med maken (utan barn) så det blir härligt. Tror inte snus finns där vi ska, så det blir inte ens något att tänka på!

Det kommer att komma attacker då och då men vad som händer med tiden är att de blir allt mer sällsynta, kortare och svagare. Till slut klingar de av helt. Även mycket små doser nikotin kan dock trigga igång allt igen, som i Monopol, gå direkt i fängelse utan att passera gå… Gäller även efter mycket lång tid…

Se upp runt dag 40… Många har upplevt att Snustrollet då i ett desperat dödsryck gör en sista seriös tjurrusning. Det är bara att leka “Vem blinkar först leken” så går det snart över. Många viker faktiskt ner sig då, eftersom det känns så hopplöst att få ett megasug när man börja småhoppas att man kanske är över bron. Gå inte på det, för efter den puckeln börjar den långa nedförsbacken och trollet blir svagare och svagare.

Börja snusa är dumt… Att sluta snusa mer än en gång är riktigt stenkorkat…

Akira, jag är bara på dag 3. Har exakt de symtomen du beskriver. Jag är ett totalt vrak för tillfället. Det ENDA som hjälper mig just nu är löpning. Har sprungit 4-5 mil på tre dagar nu. Om du har möjligheten, spring eller träna när du inte kör Yoga!
Jag har en packad ryggsäck med träningskläder var jag än går.
Fördelen med all denna löpning är att jag skiter fullständigt vad jag trycker i mig nu. Har tom tagit ett glas bubbel.
:slight_smile:

Håll ut!

Dag 24. Abstinensbesvären har inte försvunnit men dämpats så det är inte så illa. Härligt att vara utomlands där snus inte finns, för mig betyder det att jag inte tänker på snus alls (nästan). Men nu är jag tillbaka till vardagen. Nu kopplar jag suget till jobbet, inte så farligt hemma. Men i övrigt mår jag bra, tror jag kommer att fixa det här.

@David: Löpning har tyvärr inte funkat så bra för mig (legs say no) men jag promenerar med hunden i rask takt istället, och cyklar ibland!

Bra jobbat!
Du kommer att klara det här, du har den rätta inställningen.
Snart har du klarat en månad.

Tack Inkognito!

Var lite nyfiken och sugen, och testade tobaksfritt snus (som innehåller nikotin, Lyft. Mitt gamla poison of choice var Epok). Mådde inte alls bra av det, inget härligt nikotin-kick, kände mig mer rastlös, irriterad, ont i magen och illamående, obehaglig känsla i halsen och munnen, täppt i näsan. Jag är tacksam att jag testade det här och mådde så illa av det, en bra påminnelse nästa gång jag är sugen att det här (och själva tobakssnuset) är ett gift som bara gör negativa saker. Men att testa detta är ju “playing with fire”, om det hade varit skönt så blir det ännu svårare att stå emot, och större risk av återfall.
Kommer säkert att få mer abstinensbesvär efter att ha testat detta, my bad… det är bara att kämpa på.

Yoga i går, mår fortfarande bra i kroppen, härligt!

Dag 30 i dag.

Jättesugen i går, och känner mig ledsen i dag men inte så sugen.
Väldigt stressigt på jobbet och hemma de nästa 3 veckorna. Hur klarar jag av detta?

Du klarar det för att du vill inte göra om denna resa igen och ha stått ut så länge i onödan! :slight_smile:
Du behöver inte snuset. Det går bra att leva utan det, det säger folk här på forumet som inte snusar längre.
Jag är ett vrak för tillfället, tycker denna andra vecka varit värre än första. Jag tar fortfarande en dag i sänder. Känner mig mestadels nere på kvällarna. Känner mig väldigt konstig och ångerfull emellanåt. Svårt att beskriva men som en lite subtil oro som brusar i huvudet.

Jag vet ju då jag läst mycket här på forumet att man kommer få leva som nykter nikotinist hela livet. Ser ju folk som fortfarande hänger här inne som varit fria i flera år men som fortfarande tänker på snus, dock klarar de sig finfint utan

Det blir bättre Akira. Men vägen är inte rak. Det kommer uppförsbackar och nedförsbackar. Många dagböcker pratar om olika spann… vill minnas att mellan dag 30-60 innehåller en tuffare prövning för att sedan plana ut. Samla nikotinfria dagar. :+1:

En månad i dag.
Fruktansvärd dag i går, väldigt irriterad och ledsen.
Kunde inte sova i natt, sov i kanske 2 timmar totalt. Rastlös i dag, konstig tryckkänsla i öronen och näsan, svårt att jobba.

Oj vilken dålig idé detta tobaksfria snus jag testade, jag är säker på att det har någon roll i detta bakslag nu, jävla nikotin. Känns som de första 2 veckorna igen. Dålig mix med allt stress precis nu.
Yoga i kväll, hoppas det hjälper.

Tack David och Fisk för kommentarer!

Du har ju klarat dig så långt! Du fixar jobbet också

Ett bakslag är inget att yvas över, kom igen och glöm det! Du har alla förutsättningar att lyckas med rätt inställning som du hade för ett par veckor sedan.