Nu är jag tillbaka, hade ett återfall, orkade inte med abstinensen när det var så otroligt stressigt på jobbet och hemma.
Men jag fick lite hjälp att sluta igen: Jag behövde en operation i januari och fick inte använda tobak i ett visst antal dagar före och efter den, så då slutade jag såklart – och sen tillverkas inte längre mitt poison of choice (Epok), nu finns det bara Lyft, som är inte alls samma sak tycker jag (det har jag också övertygat mig själv om för att göra det lättare, har testat engång för några månader sen och vill inte testa igen, ifall det känns gott).
Dag 40 i dag och för det mesta har det gått otroligt bra. I dag och i går har det varit svårt att koncentrera på jobbet, lite pirrig känsla. Så otroligt skönt att ”mitt” snus inte längre finns i affären.
Försök med; Andas djupt in, mitt i all stressen. Ta 3 riktiga andetag ända
ner i magen. Andas ut och in som en våg.
Var kvar i din kropp var kvar i ögonblicket.
Drick mycket vatten.
Var stolt över dina dagar i frihet.
Tack för dina fina tips Vante Ante, det hjälper faktiskt jättemycket!
Dag 58 i dag och det känns lite bättre, fortfarande starkt snussug efter första kaffekoppen och efter lunch men det försvinner snabbt. Det har börjat bli lite lättare att fokusera och härliga vårvädret hjälper med humöret.
68 dagar i dag.
Har fortfarande fysiska abstinenssbesvär ibland, liksom svullnad i halsen och obehaglig, pirrig känsla i munnen och tänderna. Kom igen, det känns inte rättvist… suget kommer och går men det har definitivt minskat och jag är inte nära att åka och handla.
Ska börja cykla till jobbet i veckan tror jag, lite mer träning låter som en bra idé. Vill också börja med yoga och meditation igen.
Abstinensen är så olika.
Vi är olika känsliga.
Det säger så mycket om vilket gift vi givit till
våra kroppar…under många år.
Kroppen behöver tid att gå tillbaka.
Att det pirrar ser jag som något bra.Ett läkande tecken.
Kroppsmedvetenheten ökar i och med slutandet.
Drick vatten då hjälper du kroppen att
rensa ut.
70 dagar i dag, halvvägs till 140 (har hört många prata om att perioden 120-140 är jobbig, så 140 är en milestone för mig).
Bra tips det där att tänka att pirrig känsla betyder att läkning är på gång, verkligen!
Jag tror också att svullnaden i halsen kan bero på pollenallergi men inte latent abstinens, vore bra att veta men har i alla fall tagit lite allergiläkemedel.
I dag och i går har varit mycket bättre, både med humör och koncentration. Hoppas att den jobbiga 40-60 dagars perioden är över!
Cyklade till jobbet i dag, toppen!
Tack hejhejda! Det är sant, jag har inte snusat särskilt länge, men har använt nikotin on/off i mer en 20 år, brukade stjäla cigaretter och cigarrer från min farfar som tonåring. Snusat har varit mycket svårare att sluta med en cigaretterna någonsin!
Men nästan inget snussug alls de sista dagarna, äntligen känns det lite lättare! Dag 77 i dag.
92 dagar, några jättestressiga dagar på jobbet men nästan inget snussug, det är ett stort moment eftersom jag använde snuset som en krycka för att hantera stress (var iaf det som jag berättade för mig själv men tror inte i efterhand att snuset hjälpte ett enda dugg, faktiskt).
Väldigt små och svaga snusattacker kommer då och då men försvinner inom 2-3 minuter. Ibland lite obehaglig känsla i munnen och halsen. But otherwise life is pretty good.
Inget snussug direkt, men typ av rastlöshet, obehag och tryck i öron, mun, tänder, halsen och tandköttet.
En miniversion av det som jag gick igenom första dagarna och veckorna, kommer då och då och irriterar mig enormt. Jag hoppades på att det skulle vara slut med fysiska symptom men nej…
I går kväll satt jag framför datorn och handlade mat på Willys, spenderade ca. 5 minuter på att gå noggrant igenom snussektionen… och cigaretterna också, vist vore det lite gött med en mentol cigg eller två? Slutade röka för 15 år sen! Har lite dagdrömmar också om att snusa i sommarstugan i juli…
Trycket/pirrande känslan har minskat, ett bra tips från dig, Vante Ante, var att tänka att när det pirrar betyder det att läkning är på gång, det underlättar enormt.
Många säger att dagar 120-140 kan vara jobbiga, så jag förväntar mig en viss kamp i den närmsta framtiden men annars rullar det på bra, eller helt okej i alla fall.
Stort moment för mig i veckan, klarade av en jobbig och stressig jobb-grej som alltid betydde extremt kedjesnusande förut, men nu klarade jag av tre dagar av detta utan problem. Känner mig otroligt stolt och stark!
Har också börjat meditera regelbundet (använder Headspace appen och brukar meditera 10 minuter per dag, har gjort så i 3 veckor ungefär) och i dag har jag (ganska plötsligt och oväntat!) känt enorm inre ro, lugn och fokus. En annan stressig sak jag behöver göra känns plötsligt inte så farlig längre. Snustankar är få och svaga.
Och solen skiner.
120 dagar. Massor av stress på jobbet, 12 timmars arbetsdagar nu nästa veckan och ingen helgledighet.
Snusmonstret har börjat viska att vist vore det okej och jättegott med lite tobaksfritt snus (som innehåller nikotin) för att hålla koncentrationen och belöna sig lite. Jag har ju slutat.
Bra jobbat, Akira! Är bara på mitt tredje dygn ännu så jag är inte så stursk, hehe. Bra tips med meditation, jag har en Mindfulnessapp som jag ska prova nästa gång suget tar mig i sina klor.
Japp, trillade dit igen med massa dåliga ursäkter, enormt jobbstress, arbetslöshet och sen ett nytt-jobbstress, Corona, tråkigt att sitta ensam hemma och jobba… men har nu klarat nästan en månad snusfri, har varit lite upp och ner med massa godis, skräpmat och ibland alkohol (tyvärr) för att dämpa suget. Måste komma igång med meditation och yoga igen.
Har under den sista månaden ibland varit så otroligt irriterad och med kort stubin, jag som brukar vara världens lugnaste person. Min familj förtjänar bättre, det här är sista gången jag utsätter dem för detta. Men det har varit en helt okej dag i dag, många dagar i rad med sug men inte i dag, men lite konstig svullen känsla i halsen.
Ser att jag klarade 120 dagar sist när jag gjorde ett ordentligt försök, game on!