Snuta slusa

En månad i dag. Firade med lite vitt vin och 2 avsnitt av The Crown, one middle aged lady coming right up!

Mycket stress i veckan, tror inte snus hade hjälpt ett dugg men monstret försöker övertyga en om det. No luck. Inte så mycket sug annars sedan jag skrev sist.

Tack för fina ord Vante Ante!

Lätt som tusan att trilla dit… Men nu håller vi i!

Jobbig dag, jobbig vecka. Är stressad, irriterad, ledsen, krasslig men mycket som behöver göras.

Men inget snus, det är det enda som är bra och jag känner mig stolt över.
Drömde för 2 nätter sen att jag hade köpt 4 stockar och snusat en prilla! Det var en ny smak, med citron och jag var så nyfiken och ville testa. Så otroligt besviken jag blev, att vara tillbaks på dag 0. Men så vaknade jag.

Du har rätt pulsa, nu håller vi i!

Jag är här och fortsätter, en dag i taget. Jättestarkt sug kommer och går, varar sällan länge. Humöret inte på topp, mörkt, kallt, ensamt (förutom familjen). Hoppas det blir lite bättre efter 90/100 dagar, ibland kommer jag inte ihåg varför jag slutade och allt känns meningslöst.

Heja Akira
Du har tagit dig långt & kämpar på jättebra.

Det finns inte på kartan Att ge upp nu.
Då har du kämpat till ingen nytta alls.
Det är inte smart eller logiskt alls.

Visa vad du går för vetja…

God fortsättning på detta nya år

Vante Ante

Tack Vante Ante och god fortsättning till dig med!

Inte så mycket sug de sista dagarna, har börjat fokusera mer på hälsan och äter nyttigare, känner mig äntligen redo. Har kanske tröstätit lite för mycket de sista 3 månaderna och nu får det vara nog. Räknar steg och kalorier, äter mer frukt och grönt, mindre socker och vete. Snart 90 dagar!

Dag 14.

Japp, här är jag igen. Sist då blev det för mycket till slut, jag var jätteduktig på att äta nyttigt, motionera, gick ner ca. 8 kg. Samtidigt var snusfriheten fortfarande ganska ny (mindre än 3 månader). Det blev för mycket och i någon konstig desperation började jag använda alkohol som en olycklig krycka för att hantera stress. Inget bra. Då var det bättre att sluta dricka och börja snusa igen. Ännu en fälla jag är medveten om, man lär sig något nytt vid varje försök.

Jag har känt mig redo att sluta länge men inte riktigt orkat med de första 2-3 dagarna, svårt att hitta en tidspunkt när man orkar må skit. För två veckor sedan blev jag sjuk och snuset tog slut hemma, och jag mådde skit ändå, så varför inte sluta? Sedan dess har jag kämpat på. 3 nätter i rad där jag knappast sov, svettades mycket. Lite svårt att avgöra ibland vad är abstinenssymptom och vad är förkylningssymptom, har en långdragen och tråkig förkylning som ännu inte blivit 100% bättre.

Det som kanske stör mest just nu (och de sista 4-5 dagarna) är ett konstant äckligt smak av tobak i munnen, precis som när man var bakis och rökte cigg kvällen innan. Känns väldigt märkligt eftersom det jag brukade snusa (Velo) inte innehåller tobak och smakade inte alls så, och jag har inte snusat något i 2 veckor!
Har ätit massor med godis de sista två veckorna, hoppas kunna sluta med det och motionera mera när jag känner mig helt frisk. Och nej, inget alkohol :slight_smile:

Dag 14 forts.

Sjuk de sista två veckorna, mycket att göra på jobbet, stress och ingen koncentrationsförmåga just nu. Usch.

Dag 15.

Både idag och igår: lite småsugen på snus hela dagen, konstant äcklig cigg-smak i munnen som är väldigt irriterande. Lite ont i ögonen, trött.
Det går i alla fall lite bättre att jobba idag, men jag mår inte bra.

Dag 17.

Dagar 16 och 17 har varit lite bättre än dagar 14 och 15. Mindre sug, minskad äcklig smak i munnen och lite bättre koncentration.
Har tagit långa och raska promenader på kvällarna och tror det hjälper. Väldigt starkt sug i dag nu direkt efter lunch.
Stressigt på jobbet men känner mig extra duktig då att inte lyssna på nikotinmonstret.
Fin middag och vin med kollegorna ikväll (ingen av dem snusar), komma ihåg att undvika kiosken på vägen hem!

Dag 21, 3 veckor!
Har upptäckt att alkohol verkar inte väcka snussuget i och för sig, i alla fall funkade det inte så på torsdag när jag drack lite vin och öl på AW. Det är kanske heller så att när suget finns där i bakgrunden och man tappar viljestyrkan med alkohol, då… Därför skulle jag kanske rekommendera att undvika alkohol åtminstone de första 2 veckorna eller så.

Fortfarande stressigt på jobbet, ett stort uppdrag på gång just nu. Otroligt stolt att inte ha trillat i snusmonstrets famn! Ser fram emot påskledighet.
Tänker inte mycket på snus nu, men plötsliga sug-attacker kommer då och då, försvinner snabbt.
Sover bättre.

Va duktig du är som håller uppe tror en bruten 90 + svit.

Håller tummarna för dig :blush: