Haha ja, jag har en månad som nån magisk gräns som att allt skulle bli lättare då…men har ju läst om den där nedförsbacken…den är välkommen när den kommer!!
Men ja eloge till oss!! Och tack, såklart hade det varit lätt att falla till föga nu och bortförklarat det med att jag inte mår bra men fan det tänker jag inte göra! Vet ju att det inte blir ett dugg bättre av det.
Saknar inte att behöva åka till macken kl 11 på en kväll för man står inte ut med tanken på att det är en snus kvar och att man får en lätt panikkänsla av det, eller huvudvärken man fick av nikotinet och snusen man stoppa in för att försöka få slut på den…herre gud.
Jag har vunnit över sockertrollet också nu, äntligen tog jag mig i kragen och bet ifrån där också! Det är samma princip där - stenhård vilja, inte stoppa nåt i mun och ha målbilden klar för sig. Bara att börja göra…egentligen inte svårare än så…men såklart en inre psykologisk kamp där också.
Sen måste jag säga att de gånger jag tänker på snus blir ju färre och färre sakteliga. På morgonen tänker jag ju på snus men försöker styra om och tänka kaffe! istället. Sen kan jag tycka att det är rastlöst framför teven på kvällen…men det är ju bara bita ihop där också. Har ju bidragit till att jag slötittar på teve mindre nu.
Känns skönt att pulsen är nere, hjärtslagen som jag kunde kännna som en hammare vissa kvällar märks inte alls nu när jag ska sova. Fötterna har så sakteliga börjat bli lite varmare.
Det märks på nåt vis att kroppen håller på att reseta systemet och återställa det. Det känns gött!
Starkt av dig att sluta både snus och socker på en å samma gång!
Jag la av mitt sockerberoende för ca 1,5 år sedan, hjärnan skrek godis å annat skit i veckor tills det kom till en dag då jag höll kakor i handen, påväg mot munnen men satte stopp varje gång. Tillslut fick jag panik och slängde iväg kakorna och efter den dagen har jag inte haft några problem alls att hålla mig ifrån socker. Kan låta lite löjligt för de som inte haft sockerberoende men de va en av de värsta timmarna i mitt liv.
Är inne på dag 6 som snusfri, tänker på snus från vaken stund tills läggedags.
Varje gång man går förbi en affär så hör jag mina egna röster säga att bara en snus kan du ta så går allt detta över. Bara EN, sen kan du börja om. Men ja ska fan inte ge upp denna gången. Har aldrig klarat mig förbi dag 3 innan. Började snusa vid 12-13 års ålder och är 30 nu så de har varit nästan 2/3 av mitt liv. Men jag ska övervinna detta skitberoende!
Jag lägger över 50kr på mitt sparkonto varannan dag för att få en liten extra motivation för att se hur mycket man faktist slösar.
Denna sidan inspirerar mig och ger mig hoppet om att det faktist går!
Tackar tackar! Just nu är jag mest grinig över att jag liksom triggar på hårdbröd, riskakor…Får mig att liksom flytta runt det satans beroendet på nåt vis. Men ja det är ju bara att säga nej där också till sig själv.
Idag Har varit en jävulsk dag på jobbet. Tänkte på snus och tuggade tuggummi som en idiot. Var för att jag satt i tråkigt möte hela dan. Tristess är farligt, får tiden att gå sakta och man börjar tänka på att man kanske borde ta bilen till macken och köpa en…Nä just det jag håller ju inte på med det där mer.
Apatiskt lågmäld dag, en promenad på kvällen. Nu är det väl sova och vakna igen. Det går 5 sekunder av frid just när jag vaknat sen är det som att nån drar ner en svart ridå och den grå dimman intar skallen. Längtar till den dagen jag vaknar och känner en lust, eller en förväntan. Eller bara en försiktig optimism om livet. Eller den dagen.
Haft relativt liknande dag idag då, inte möte men tiden har stått still på jobbet då maskinerna inte ville fungera. Det var inte bra för psyket, som tur var hade jag ett pack tuggummi på jobbet
De luriga med socker är att man (iallafall jag) inte riktigt begriper vilket beroende man egentligen har.
Snuset vet jag, för det tänker jag på konstant.
Men sockret tänker jag ej på, finns det godis hemma så äter jag det utan att ens tänka mig för först, de e de som har varit det svåra. Ätit lite skräp socker i helgen tyvärr.
Det bästa tips jag kan ge är att borsta tänderna varje gång du är sötsugen, det fungerade för mig som bäst iallafall. Eller en frukt, de kan lindra.
Såg en dokumentär här om dagen angående socker > det påverkar hjärnan på samma ställe och sätt som kokain, bara i en mindre dos, så de e inte bara att säga nej. Du är extremt stark varje gång du inte äter sötsaker när du är sugen. Det är tufft som fan. Håller tummarna för dig, fortsätt kämpa
Jag har också funderat hur man ska hantera sin beroendepersonlighet. Det är inte lätt… Upplever också att när jag tagit bort snuset ur ekvationen ökar andra “rusmedel”.
socker, kaffe, alkohol, god mat(fet mat oftast), träning och sex. Om man med socker räknar med snabba kolhydrater.
Dessa är ju belöning för mig och jag har ökat på socker, kaffe, god mat och träning… Försöker också undvika socker på vardagar och det har fungerat hyfsat bra om jag haft möjlighet att träna. Morötter och koffeinfritt te på kvällen har också blivit del av beroendet. Bättre än snus, alkohol och socker.
Man kommer väl få kämpa på med detta ett tag till antar jag. Intressant att nå den enligt många magiska gränsen 100 dagar
Fortsätt kämpa!!
Ja det är ju verkligen intressant det där med oss människor, vår hjärna och beteenden. Om man tittar tillbaka i historien så har vi väl brukat “rusmedel” rätt frekvent? Det är den där nappen vi vill ha med oss i livet.
Mest intressant är ju att vissa människor är beroendemänniskor och andra är det inte…rätt märkligt.
Ja det är lite jobbigt när man försöker medvetandegöra sitt beteende…känslorna som ger upphov till ett beteende. Känslor kommer och går och det gäller väl att lära sig att inte agera på dem med att dämpa eller trycka bort dem, kanske ligger något i att tänka “nu känner jag såhär, det betyder inte att det är så” …att distansera sig från känslorna och låta dem vara där. Har ju rätt svårt överlag att hantera känslor, det syns på mig hur jag mår och har aldrig kunnat maskera nåt. Det är väl lite hur jag är, men det är ju en sak att vara neutral på jobbet för att man inte är på topp eller agera på känslor genom att ta en snus, socker etc.
Ja vi är duktiga som har tagit steget och lagt av med en substans som är så starkt beroende och att vi vill utmana vårt sätt att leva livet helt enkelt.
Jag längtar också till dag 100 Vagge! Men först siktar jag på 30 och därefter 50 dagar.
Åh herregud…Jag trodde man skulle vara “säker” vid det här laget. Men icke. Det var som att jag inte skulle få glädjas över mina 30 dagar i frihet utan snus helvetesmonstret skulle komma och förstöra.
Suget från helvetet idag. Var på resa i jobbet, väckte onekligen upp en massa snusminnen…Oerhört jobbig dag idag. Sockermonstret var och knackade på också med hemsk kraft. Jag lyckades stå emot. Föll dit på ett halvt paket finncrisp med smör och ost…Bil inte ens tänka På vart det satt sig. Suck. Vilket jävla kämpande och stretande!!!
Nu är det jävligt jobbigt!! Var så nära inne på pressbyrån idag att bara köpa en dosa och lindra allt. Men ja, ge upp allt man stått ut med den senaste tiden? Nä.
Och de där jävla finncrispen. Kände redan imorse att det retade och pockade på.Men OK, jag gav inte efter för rent socker iaf. Halvt vunnet där.
Nya tag imorgon.
Suck.
Tack för peppen Vagge, vi ska fan ta oss till det magiska 100!!!
Är inte på det bästa humöret idag. Har ju tuggat tuggummi som en idiot den senaste tiden och fått ont i käkarna och ena sidan klickar på mig så nu har jag fått börja tagga ner på det där. Bara ta ett tuggummi på morgonen och efter lunch etc.
Idag kliar det i hela kroppen. Får ångest över att jag satt i mig det jag åt igår också. En härlig jävla cocktail av skit-känslor helt enkelt. Hur har man botat det förr då? 1. Tagit en snus 2. Ätit socker. Hur gör jag nudå? Dricker vatten, sitter och lider på jobbet, försöker aktivera mig. Går sådär.
Undrar när i helvetet jag ska bli fri från sockersuget? Jag äter ju frukt men inga massor, det hjälper mig snarare än stjälper som det kan göra för vissa. Det skapar inget värre sug utan stillar ibland det som finns där som pockar på.
Och ja jag stålsätter mig nu från dag 32-40 eftersom jag läst att nu kan det börja kännas jävligt obehagligt igen. Men varje dag är väl en vinst. Det är farligt för nu börjar man “glömma bort” varför man ville sluta…
Jag tolkar det som att du gått in i dippen runt
40 dgr.
Det låter som Du har mycket"tankar"runt känslorna
som uppstår.
Andas djupt 3 ggr och försök slappna av.
När du är själv:
Höj armarna över huvudet gärna när du står upp.
Vifta med händer & armar. Ja visst är det lite
skratt retande…känslan är lite fånig men
ganska glädjande. Skratta gärna.Energi höjande är vad det är.
Slå inte så hårt på dig själv Du håller på att
sluta snusa.Det är inte enkelt eller någon “snabb-fix”.
Det finns alltid tusen anledningar till återfall.
Du håller på med en livs-stils förändring.Och det är stort.
Extra starkt av dig att sluta med socker och kolhydrater samtidigt! Kämpa på rainbowdash du klarar detta. Var inte för hård mot dig själv bara Jag antar att det är lågt blodsocker som skapar såna här sug? jag har också haft lite problem med lågt blodsocker och då ligger socker nära till hands. Men jag försöker undvika socker på vardagar.
Jag har bland annat försökt äta middagar på kvällarna. När jag snusade åt jag inte så mkt på kvällen men nu försöker jag äta middag varje kväll för att hålla ett stabilare blodsocker och inte få såna sug.
Det bästa för mig att hålla humöret någorlunda bra är powerwalks och löpning. Det får man väldigt bra belöning från också. Sätt på någon favoritlåt och gå ut och gå. En riktigt bra låt kan trigga belöningssystemen och man känner bra känslor. Jag försöker få belöningar från annat nu när dopaminet är lite lågt.
Ja det är nåt jävelskap nu alltså, det river och sliter inuti mig och idag är det första dan på iaf en och en halv vecka som jag började gråta på jobbet igen. Så jävla tröstlöst känns det. Försöker tänka att det är bara ta en dag i sänder och försöka röra på sig. Ska försöka mig på löpningen nu igen och se hur det känns, har ju lite problem med vaderna eller haft problem med dem.
Ja mitt problem var ju inte att jag inte var sugen på mat när jag snusade, jag var väl mindre sugen än nu, lättare att hålla sig från skit som godis och sånt när man snusade för man kunde ju ta en snus istället. Men det kunde inte hålla sockermonstret borta i alla fall…så där tänker jag inte lura mig själv.
Det är väl bara att försöka härda dag och för dag nu. Det måste ju ge sig nån gång!!
Jag tycker hur fan jag än äter att jag blir sugen på socker, det är inga problem. Inget före lunch men efter lunch sätter det igång. Svårt när man vill begränsa sig också och gå ner i vikt.
Jag får glädjas åt att det blev några (läs många) finncrisp, smör och ost extra igår bara och ta igen det med att äta bra idag…
Man är väl störd på det där sättet också, att maten på nåt vis har fåt agera tröst när man mått dåligt eller så…just nu är det ju extra kämpigt eftersom jag brottas med ett mående som inte är att leka med heller.
Ja jag kan få massa sug även fast jag äter bra jag med. Men det går lite bättre för min del när jag äter bra på kvällen. Känner mycket mer hunger nu än när jag snusade. Men sura uppstötningarna är över och har inte riktigt samma problem med hunger som för någon vecka sen. Så det blir bättre iaf.
Efter lunch får jag också ofta sockersug. Brukar få en energidipp som brukar bidra till förvirrande sug efter allt möjligt. Kroppen fattar väl knappt hur den ska reagera. Förr tog man ju bara en snus för att fixa de. Men det allra värsta har lagt sig för mig.
Jag tror också att mat kan agera som en tröst. Jag tycker att mat är njutning och tänker inte sätta så mkt regler där. Förutom att jag också försöker undvika att äta för mkt snabba kolhydrater. Typ skorpor och vitt bröd etc undviker jag. Eftersom jag äter mer nu försöker jag röra på mig mer också. Får se hur det går med vikten, vill ju också gå ner lite i vikt.
Skönt att de sura uppstötningarna är borta för dig! Hua, sånt är inte kul!
Jag förstår inte varför det ska sugas hela jävla tiden nu? Bör det inte gå över? Nu till helgen är det 3 veckor utan socker, snask etc. Kolhydrater äter jag men mest i form av frukt, musli 30 g på morgonen till fil och sen grönsaker etc. Det är så himla drygt att gå runt och vara supersugen på godis och kakor dagarna i ända!
Jag måste sätta regler nu ändra från början, annars skulle väl jag ha vägt 10 kilo mer vid det här laget.
Antar att det är som med snuset: håll ut dag för dag så blir det bättre. Nån annan lösning kommer jag inte på!
Grym e du! Kämpa på, sjukt starkt att klara av att bekämpa båda monstren samtidigt.
Jag hade det väldigt jobbigt när jag slutade med ‘bara’ socker.
Promenader hjälper faktist mycket mer än man tror.
Varje snus/sockerfri dag som går är en vinst
Förstår att det måste vara jobbigt att ha ett sånt sug hela dagarna. Tycker du promenader och fysisk aktivitet hjälper? För min del så har de allra värsta suget mattats av lite, vilket är skönt. Men garden måste hållas uppe länge till känns det som.
Hur känns måendet i övrigt? Känns de som dopaminet är i botten?